Support

Here you can find the most frequently asked questions about Swish – and the answers. You will also see the top asked questions and on-going discussion from social media platforms.

Ansluta

Jag ser att den tidigare ägaren av mitt nummer fortfarande har kvar sin anslutning till Swish, hur ska jag göra?

En swishanslutning till ett telefonnummer avslutas automatiskt när någon annan ansluter sig till det numret och bekräftar det med en SMS-kod. Du behöver alltså bara ansluta dig i din internetbank som vanligt.


Jag har bytt namn och vill att detta ska uppdateras, hur gör jag?

Har du ändrat ditt namn ska detta först och främst registreras hos Skatteverket. Om namnbytet gått igenom hos Skatteverket men fortfarande inte uppdaterats i BankID-appen ska du kontakta din bank.


Connect

Get Swish

Skaffa Swish

Jag har bytt namn och vill att detta ska uppdateras, hur gör jag?

Har du ändrat ditt namn ska detta först och främst registreras hos Skatteverket. Om namnbytet gått igenom hos Skatteverket men fortfarande inte uppdaterats i BankID-appen ska du kontakta din bank.


Vilka operativsystem stödjer Swish?

Den senaste versionen av Swish för iOS (4.3.1) kräver version 10.0 eller senare. Den senaste versionen av Swish för Android (4.3) kräver version 5.0 eller senare.


Hur många mobilnummer kan jag ansluta till Swish?

Du kan ha tre olika mobilnummer anslutna till Swish. Varje mobilnummer du ansluter till Swish kräver en egen enhet.


Kan jag använda samma Swish från flera enheter?

Nej. Eftersom du behöver ha Swish-appen på samma enhet som du har ditt mobila BankID är det inte längre möjligt att ha ett och samma Swish anslutet till flera enheter. Du behöver alltså ha Swish och Mobilt BankID för varje enhet du vill kunna använda Swish från. Vill du ansluta fler mobilnummer eller fler bankkonton till Swish krävs en enhet per mobilnummer/bankkonto.


Hur skaffar jag Swish?

Du ansluter dig till Swish där du gör dina bankärenden. Du kopplar ditt mobilnummer till ditt bankkonto och så snart du har gjort det kan du börja ta emot pengar via Swish. För att också kunna skicka pengar med Swish behöver du ladda ner Swish-appen i din mobil och aktivera den med Mobilt BankID på samma enhet. Kom igång med Swish!


Var hittar jag Swish-appen i App Store och Google Play?

Använd nedladdningsplatsens sökfunktion och sök på “Swish”. I både App Store och Google Play heter appen ”Swish betalningar”.


Hur gammal måste jag vara för att kunna använda tjänsten?

Varje bank har sina egna villkor för hur gammal man behöver vara för att skaffa Swish. Hör av dig till din bank för att se vad som gäller hos dem.


Om jag vill ansluta ett mobilnummer som exempelvis mina föräldrar eller min arbetsgivare äger, fungerar det?

Ja, så länge du ansluter numret till ditt eget bankkonto.


Jag har ett utländskt mobilnummer, kan jag ansluta mig till Swish med det?

Bankerna har olika regler vad gäller att ansluta utländska mobilnummer till Swish, så det bästa är att du kontaktar din bank för att se hur just de gör.


Behöver jag en smartphone eller surfplatta för att kunna ha Swish?

Nej, men om du inte har en smartphone eller en surfplatta har du bara möjlighet att ta emot Swish-betalningar. Vill du också kunna skicka betalningar behöver du ladda ner apparna för Swish och Mobilt BankID, och för det behövs en smartphone eller surfplatta. Det är också bra att känna till att apparna för Swish och Mobilt BankID behöver finnas på en och samma enhet.


Kostar det att ha Swish?

För privatpersoner kostar det ingenting att skaffa Swish, och det kostar inte heller att skicka eller ta emot pengar.


Vad är nytt i senaste versionen av Swish-appen?

Den senaste versionen av appen är bättre än någonsin! Designen på QR-koden är uppdaterad för att fungera bättre med olika kameror, och hittas nu när du sveper vänster från startskärmen och trycker på "din kod". Vi har dessutom lagt till ett härligt klirrande ljud som hörs när du swishar och tar emot Swish-betalningar! Vi har även gjort några mindre buggfixar och förbättringar.


Betalning

Hur länge sparas historiken för mottagna och skickade betalningar?

I appen sparas den i minst 12 månader. Om du behöver uppgifter om en transaktion som är äldre än så kan du kontakta din bank.


Payments

Send and receive money

Skicka och ta emot pengar

Får jag ett kvitto när jag gör en Swish-betalning?

Nej, det får du inte, men du får alltid en bekräftelse på att betalningen är genomförd.


Hur betalar jag med Swish?

Antingen anger du själv mottagare och belopp, eller så sveper du kamera-ikonen neråt för att betala med QR-kod. Tryck sedan på “Swisha”, kontrollera att mottagarens namn stämmer och godkänn betalningen med Mobilt BankID.


Kan jag se mina Swish-betalningar någon annanstans än i appen?

Ja, du hittar också alla dina skickade och mottagna betalningar i kontohistoriken för ditt anslutna bankkonto.


Var hittar jag detaljerad information om en betalning?

Det gör du enkelt genom att trycka på den, då får du fram bland annat belopp, datum och meddelande.


Hur länge sparas historiken för mottagna och skickade betalningar?

I appen sparas den i minst 12 månader. Om du behöver uppgifter om en transaktion som är äldre än så kan du kontakta din bank.


Hur länge kan mottagaren se kortet?

Det syns under ”Betalningar” i appen lika länge som vanliga Swish-betalningar, vilket är 12-24 månader.


Hur visas kortet hos mottagaren?

När mottagaren öppnar Swish-betalningen visas den som ett paket. För att se innehållet, alltså belopp och meddelande, behöver mottagaren öppna paketet genom att trycka på det.


Hur lägger jag till ett kort i en betalning?

Det gör du på samma sida som där du skapar en betalning. Under fälten för mottagare, belopp och meddelande trycker du på ”Skicka med ett kort”. Bläddra bland de olika korten och välj det du vill skicka. Skriv ett eget meddelande eller behåll den förifyllda hälsningen och tryck på ”Klar” och därefter ”Lägg till kort”. Sedan är det bara att godkänna betalningen som vanligt!


Hur väljer jag mottagare för min betalning?

Det kan du göra på flera olika sätt. Du kan enkelt söka fram namnet på personen i din kontaktlista genom att trycka på plus-ikonen. Det går också att manuellt skriva in mottagarens mobilnummer i fältet. Om du har angett personen du ska swisha till som favorit, väljer du bara det namnet som syns under mottagarfältet.


Om jag har bankkonton hos flera banker, kan jag då swisha mellan mina egna konton?

Ja, förutsatt att du har olika mobilnummer kopplade till de olika bankkontona. Ditt mobilnummer kan nämligen bara kopplas till ett bankkonto.


Hur kan jag vara säker på att pengarna swishas till rätt person?

Efter att du har angett betalningens mottagare och belopp behöver du godkänna din betalning med Mobilt BankID på samma enhet. Då visas mottagarens namn och mobilnummer på skärmen. Så länge dessa uppgifter stämmer överens med personen du vill swisha till, kan du vara säker på att rätt person får betalningen.


Hur vet jag att pengarna jag swishat har kommit fram?

Du vet att pengarna har nått mottagaren när du ser bekräftelsen i din Swish-app, vilket är samtidigt som mottagaren får en notis om det i sin app. Du hittar dessutom alltid genomförda betalningar i din Swish-app under ”Betalningar” och i kontohistoriken för ditt bankkonto.


Kan jag swisha när jag är utomlands?

Att du är utomlands påverkar inte möjligheten att swisha. Däremot kan viss kostnad för datatrafik tillkomma när du är utomlands.


Vad händer om jag skickar pengar till någon som inte har Swish?

Det går inte att swisha någon som inte har Swish! Knappar du in ett nummer som inte är anslutet till Swish får du ett meddelande om att betalningen inte kan genomföras.


Hur snabbt kommer Swish-betalningen in på mottagarens konto?

Alla transaktioner i Swish sker i realtid dygnet runt. Det dröjer alltså inte mer än några sekunder innan pengarna når mottagarens konto.


Vad händer om jag försöker swisha mer pengar än vad jag har på kontot?

Du kan aldrig swisha mer pengar än vad du har tillgängligt på ditt bankkonto i just det ögonblicket. Då får du ett felmeddelande och betalningen stoppas.


Vilket är det högsta beloppet som går att swisha?

Reglerna för maxbelopp och hur mycket det går att swisha under en vecka varierar mellan bankerna. Logga in i din banks internet- eller mobilbank för att se och ändra dina inställningar!


Problems

Problem

Swisha till företag, föreningar och organisationer

Vad ska jag göra om jag vill reklamera något jag har köpt med Swish?

Du reklamerar varan hos företaget som du har handlat av och det är de som kan göra återbetalningen. Du ser att du har fått tillbaka dina pengar i Swish-appen bland dina mottagna Swish-betalningar och i din kontohistorik.


Kostar det att betala till företag, föreningar och organisationer?

Nej, det kostar inget för privatpersoner att swisha.


Får jag ett kvitto när jag betalar till ett företag, en förening eller en organisation?

Nej, men du får alltid en bekräftelse på att betalningen är genomförd. Det är företaget, föreningen eller organisationen som har möjlighet att ge dig ett kvitto på ditt köp.


Varför får jag inte upp betalningsinformationen i Swish-appen när jag försöker betala i webbutik/app?

Det finns några vanliga orsaker till att det inte fungerar. Testa det här: • Kontrollera att du har uppdaterat Swish-appen så att du har den senaste versionen. Om inte uppdaterar du den på App Store eller Google Play beroende på vilken telefon du har. • Kontrollera att du har internetuppkoppling i telefonen, antingen via mobilnät eller wifi. • Kontrollera att du har skrivit in ditt mobilnummer korrekt i webbutiken/appen. • Kontrollera att det inte är någon tillfällig driftstörning som påverkar betalningsmöjligheten, vilket du gör på getswish.se/driftinformation. Om det fortfarande inte fungerar, behöver du kontakta företaget som du försöker handla av.


Hur betalar jag till företag, föreningar och organisationer?

Såhär gör du om du ska swisha till ett företag, en förening eller en organisation: Antingen swishar du till deras Swish-nummer eller så skannar du deras QR-kod. Såhär gör du om du ska betala med Swish online: Efter att du har valt Swish som betalsätt trycker du in ditt mobilnummer och öppnar Swish-appen i din telefon. När appen öppnas visas beloppet och mottagaren, och du godkänner betalningen med Mobilt BankID som vanligt. Därefter ser du en bekräftelse på att betalningen lyckats i både appen och webbutiken.


Kan jag betala med Swish i en fysisk butik?

Ja, om butiken är ansluten till Swish går det bra att betala till dem på samma sätt som du swishar till en privatperson. Om butiken erbjuder QR-betalning kan du dessutom betala genom att skanna deras QR-kod.


Swish to companies, associations and organizations

QR

Kan jag beställa Swish-material för privata telefonnummer?

Nej, från vår webshop kan du endast beställa material till företagsnummer, dvs. 123-nummer.  Du kan däremot enkelt skapa ditt eget material för privata telefonnummer här.


Varför finns det en barkod?

Barkoden innehåller din QR-kod (ditt Swish-nummer), men används i butiker som har svårt att läsa QR-koder.


Hur skannar jag en QR-kod som jag har sparat?

Tryck på bildikonen under din QR-skanner och bläddra fram den QR-kod som du vill skanna. Sedan är det bara att godkänna betalningen med Mobilt BankID som vanligt.


Kan jag spara min QR-kod någon annanstans än i appen?

Ja, det kan du. Gå till “Din kod” och tryck på dela-ikonen i det vänstra hörnet. Då får du upp flera alternativ för att spara och skicka koden.


Hur länge är min QR-kod giltig?

Den har obegränsad giltighetstid och kan läsas av hur många gånger som helst.


Hur tar jag betalt med QR-kod?

Du ber någon skanna din kod, som du når från appens startskärm. Svep bara till vänster så hittar du den, eller klicka på QR-symbolen i över vänstra hörnet från startskärmen. Du kan även skicka den till en mottagare som bild. Om du vill ha en QR-kod med förifyllt belopp och meddelande kan du enkelt skapa en sådan här.


Hur betalar jag med QR-kod?

Du använder kameran i appen och skannar en QR-kod. Du når kameran från startskärmen genom att antingen klicka på QR-symbolen i övre vänstra hörnet, eller svepa till vänster. När kameran hittar QR-koden kommer betalningsformuläret automatiskt fyllas i med mottagarens uppgifter. Sedan är det bara att godkänna betalningen med Mobilt BankID som vanligt.


Kostar det något att betala eller ta betalt med QR-kod?

Det kostar ingenting.


Hur skaffar jag en QR-kod?

Din QR-kod genereras automatiskt med hjälp av ditt mobilnummer, du behöver alltså inte skapa den själv. Du hittar koden genom att svepa vänster på appens startskräm, eller klicka QR-symbolen högst upp till vänster. Klicka sen på "Din kod" längst ner i högra hörnet.
Om du vill ha flera QR-koder kan du skapa dessa här. Där kan du dessutom bestämma om en kod ska innehålla en fast summa eller ett specifikt meddelande.


Vad är en Swish QR-kod?

Det är en två-dimensionell streckkod som läses av med hjälp av den inbyggda QR-skannern i Swish-appen.


QR codes

QR

Favoriter

Hur swishar jag till en favorit?

Enkelt, du trycker på personens namn som syns under mottagarfältet när du skapar en Swish-betalning.


Kan jag ändra ordningen på mina favoriter?

Ja, det kan du. Gå in på din profil i appen och välj ”Favoriter”. I listan med dina favoriter kan du enkelt ändra ordningen på dem genom att först trycka på den lilla penn-symbolen och sen dra ett namn dit du vill att det ska vara.


Hur många favoriter kan jag ha?

Du kan ha 10 favoriter.


Kan jag lägga till ett företag, en förening eller en organisation som en favorit?

Ja, det kan du.


Hur tar jag bort en favorit?

Gå in på din profil och välj ”favoriter”. Om du har Android trycker du på den lilla penn-symbolen för att ta bort. På iOS går det även bra att svepa till vänster på personen för att ta bort den.


Hur lägger jag till en favorit?

Det kan du göra på flera sätt. Du kan gå till din profil och trycka på ”Favoriter”. Där väljer du ”Ny Favorit” och söker fram personen du vill lägga till. Du kan också lägga till personer som du nyligen swishat via ”Betalningar”. Tryck först på personen du vill lägga till, sen på alternativknappen i övre högra hörnet och sist “Ny favorit”. Dessutom kan du enkelt lägga till en ny favorit när du gör en betalning, genom att trycka på ”Ny favorit” under mottagarfältet.


Vad är en ”favorit” i Swish-appen?

En favorit är förslagsvis en person som du swishar ofta. Du lägger själv till de kontakter som är dina favoriter och de finns alltid lättillgängliga när du swishar.


Favorites

Swish API

Säkerhet

Vad ska jag göra om jag blivit av med min telefon?

Spärra ditt Mobila BankID, då går det inte längre att swisha.


Hur hanteras min personliga information?

Uppgifter om dig som bankkund och information om dina betalningar hanteras enbart av din bank. Om du vill läsa mer om vår policy för hantering av personuppgifter kan du klicka här.


Kan jag blockera vem som helst?

Nej, endast personer som har swishat dig.


Var hittar jag mina blockerade avsändare i appen?

De finns samlade under din profil. Om du inte ser alternativet ”Blockerade avsändare” i menyn beror det på att du inte har blockerat någon.


Hur gör jag för att ta bort en blockering?

Gå in på ”Profil” i appen och välj ”Blockerade avsändare”. Där ser du alla avsändare som du har blockerat. Tryck på det namn som du vill ta bort blockeringen från och välj därefter ”Ta bort blockering”.


Kommer min blockering av en person att synas?

Endast om personen du blockerat försöker swisha dig igen kommer din blockering att synas. Det visas då ett meddelande på skärmen om att du har valt att inte längre ta emot betalningar.


Hur blockerar jag någon från att swisha mig?

Tryck på en mottagen betalning, tryck sedan på alternativknappen i det högra hörnet och välj “Blockera avsändare”. Då blir personen blockerad och kan inte längre swisha dig.


Vad ska jag tänka på när jag betalar med Swish på exempelvis Blocket eller Tradera?

Vi garanterar att din Swish-betalning kommer fram till den mottagare du anger, men det kan vara bra att veta att du inte täcks av något köpskydd via Swish. Om något problem uppstår är det alltid du som måste kontakta säljaren för att hitta en lösning.


Kan jag signera en betalning med Touch ID och Face ID?

Ja, men det beror först och främst på om din mobils eller surfplattas operativsystem och version stödjer detta. Dessutom beslutar varje bank själv vilka säkerhetslösningar som är godkända.


Hur säkert är Swish?

Vi använder Mobilt BankID för att garantera säkerheten. För att säkerställa att det inte ska gå att använda ditt Swish-konto utan din vetskap behöver du dessutom ha BankID-appen nedladdad på samma enhet som din Swish-app. Så länge du inte låter någon annan swisha på din enhet kan du med andra ord känna dig trygg!


Vad ska jag göra om jag utsätts för Swish-stalkning?

Då råder vi dig att kontakta polisen för att göra en anmälan. För din trygghets skull rekommenderar vi dig också att blockera personen i din app. Det gör du via en betalning som du fått från personen som stalkar dig. Tryck på alternativknappen uppe i det högra hörnet och välj ”Blockera avsändaren”. Då kommer personen inte längre kunna skicka betalningar till dig.


Security

Swish number

Swish nummer

Problem

Varför står det att jag måste aktivera Swish? 

Om det återkommande står att du måste aktivera Swish-appen, kan detta bero på att du använder samma Swish-konto till fler enheter än en. Vår senaste säkerhetsåtgärd kräver att du har ditt mobila BankID och Swish-appen på samma enhet för att det ska fungera. Du behöver även ha den senaste appversionen 4.1.3. som hittas på Apple Store eller Google Play.


Jag hittar inte svar på min fråga, vad ska jag göra?

Då kan du höra av dig till vår kundservice, som du hittar här. Om din fråga gäller en transaktion eller Mobilt BankID behöver du kontakta din bank.


Jag har en iPhone-företagstelefon, varför kan jag inte komma åt kontaktlistan i Swish?

I och med GDPR har Apple infört en ny policy för iOS 11.3 som gäller appars åtkomst till kontakter. Det här kan göra att du som har företagstelefon inte längre kommer åt dina kontakter i Swish-appen. Anledningen är att ditt företag administrerar sina företagstelefoner centralt via ett så kallat Mobile Device Management (MDM-system). Om Swish-appen inte har godkänts av ditt företag eller om den inte finns med i det interna MDM-systemet påverkar det åtkomsten av datan. För att lösa detta behöver du höra av dig till din IT-avdelning, eftersom vi på Getswish tyvärr inte har möjlighet att hjälpa dig.


Jag har glömt min kod till Mobilt BankID, hur gör jag för att få en ny?

Eftersom det bara är du som känner till din säkerhetskod går det inte att få den tillbaka. Om du har glömt koden behöver du därför spärra ditt gamla Mobila BankID och beställa ett nytt, vilket du gör via din bank.


Mobilt BankID fungerar inte, vad ska jag göra?

Antagligen har giltighetstiden för ditt Mobila BankID gått ut. Du beställer enkelt ett nytt via din internetbank.


Swish-appen fungerar inte, vad ska jag göra?

Då rekommenderar vi dig att göra så här: • Dubbelkolla att du har den senaste versionen av appen. • Säkerställ att appen har åtkomst till mobilt nätverk. • Avsluta appen och sätt igång den igen. • Starta om telefonen. Om inget av det här fungerar behöver du ta kontakt med din bank. Be dem hjälpa dig kolla upp ditt Swish-kontos anslutning.


Vad gör jag om det inte går att skanna en QR-kod?

Då kan det vara så att du inte gett appen tillåtelse att använda din kamera. Gå in i telefonens inställningar och tillåt kameraåtkomst. Testa sedan igen, då ska det fungera.


Fungerar Swish-appen även om jag inte har nätverksuppkoppling?

Nej, det behövs nätverksuppkoppling för att appen ska fungera.


Vad händer om mitt nätverk bryts medan jag swishar?

Det beror på när under transaktionen som nätverkskopplingen bryts. Du kan själv se om betalningen skickades genom att gå in på ”Betalningar” i appen eller kontrollera kontohistoriken för ditt bankkonto.


Jag har råkat swisha till fel mobilnummer, hur får jag pengarna tillbaka?

Du ska alltid kontakta personen som har fått betalningen för att be hen skicka tillbaka dina pengar. Om det inte fungerar kan du kontakta din bank. Får du ändå inte tillbaka dina pengar kan du polisanmäla händelsen.


Jag har gjort en Swish-betalning men mottagaren har inte fått den, vad ska jag göra?

Börja med att dubbelkolla att pengarna verkligen har dragits från ditt konto. Det kan du göra både under ”Betalningar” i Swish-appen och i kontohistoriken för ditt bankkonto. Därefter är det bra att se efter så att mottagarens mobilnummer verkligen stämmer med det du skickade betalningen till. Om du fortfarande upplever att något är fel behöver du kontakta din bank.


Problems

Swish App

Inställningar

Hur stänger jag av ljudet i appen?

Det ljuds som hörs inuti Swish-appen när du skickar en betalning stänger du enkelt av genom att gå till profilavsnittet i appen och sedan trycka på "inställningar". Där hittar du sedan alternativet att stänga av ljud i appen. För att stänga av ljudaviseringar vid inkomna betalningar behöver du slå av detta i telefonens systeminställningar för notiser.


Vart ändrar jag språk i appen?

Det gör du under “Profil”. Svep bara vänster från startskärmen så hittar du det.


Varför behöver jag ha appen för BankID installerad på samma enhet som Swish?

För att godkänna en Swish-betalning och för att komma åt din betalningshistorik behöver du numera ha appen för BankID på samma enhet som Swish. Det är ett krav som vi har för att kunna öka säkerheten för våra användare.


Jag vill avsluta mitt Swish-konto, hur gör jag det?

Vad tråkigt att du vill det! Om det är något vi kan göra för att du ska ändra dig får du gärna höra av dig till oss. Annars avslutar du enkelt tjänsten via din bank.


Varför begär Swish-appen åtkomst till min kamera?

Appen behöver åtkomst till din kamera för att du ska kunna skanna QR-koder.


Jag har en ny telefon, vad ska jag göra för att kunna fortsätta swisha?

Om du har kvar ditt gamla mobilnummer behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i din nya telefon. Har du däremot bytt mobilnummer måste du först avsluta ditt gamla för att sedan ansluta ditt nya, mer information om det hittar du här.


Vad händer om jag byter mobilnummer?

Då måste du avsluta kopplingen till ditt gamla mobilnummer och ansluta ditt nya. Det gör du enklast i din internetbank. Därefter kommer du att behöva aktivera Swish-appen igen, för att uppdatera appen med rätt information.


Jag har bytt bank, vad händer med Swish?

Så länge du behåller ditt gamla mobilnummer behöver du bara ansluta ditt nya bankkonto till Swish. Då avslutas kopplingen till ditt gamla konto automatiskt. Därefter kommer du att behöva aktivera Swish-appen igen, för att uppdatera appen med rätt information.


Hur loggar jag ut ur Swish-appen?

Du är bara inloggad i appen när du har loggat in med Mobilt BankID. Du loggas ut automatiskt efter 3 minuter, men du kan också gå in på din profil och trycka på ”Logga ut”.


Settings

Swish-appen

Ansluta

Hur fungerar Swish App till App (App2App)?

För att kunna erbjuda Swish-betalningar mellan privatpersoner eller från privatpersoner till företag, i din app integrerar du mot Swish App till App API. För att få tillgång till Swish App2App API, registrera dig på vår sida för utvecklare här. Swish App2App används så här:

  • Betalare (privatperson) och mottagare registrerar sina mobilnummer (Swish-nummer om mottagaren är ett Företag) i din app för att kunna betala/ta emot betalning via Swish.
  • Betalaren väljer att betala med Swish i din app genom att klicka på Swish-loggan.
  • Din app öppnar och förifyller betalarens Swish-app med mottagarens mobil- eller Swish-nummer, belopp (valfritt) och betalningsmeddelande (valfritt).
  • Betalaren kontrollerar informationen och lägger eventuellt till belopp och meddelande.
  • Betalaren godkänner och signerar med Mobilt BankID som vanligt.
  • Betalaren stänger sedan Swish-appen genom att klicka på krysset och kommer då tillbaka till din app.
  • Via Swish App2App API:et får du information om betalningens status; skickad, avvisad eller okänd.


Vilka betalväxlar eller tekniska partners erbjuder koppling till Swish?

På www.getswish.se/foretag/partners/ finns en lista med företag som har integrerat mot Swish för handel och kan erbjuda ditt företag en enkel anslutning till tjänsten.


Kan jag använda Swish för handel i min fysiska butik?

Swish för handel är anpassat för e- och m-handel men det finns inga begränsningar för att den kan användas även i fysisk butik.


Kan utländska handlare teckna avtal om Swish?

Ja, alla handlare som uppfyller kriterier för att bli kund i en svensk bank kan teckna avtal. Tjänsten erbjuds dock enbart för handel i SEK.


Kan jag gå via min betalväxel eller teknisk partner?

Ja, det är inga problem. Så fort du har tecknat avtal om Swish med din bank och fått tillgång till Swish API och säkerhetscertifikatet så kan din betalväxel eller tekniks partner ta över själva inkopplingen. För att underlätta inkopplingen ytterligare kan du välja att ge fullmakt till någon på betalväxeln eller den tekniska partnern att hantera ditt säkerhetscertifikat.


Kan jag ansluta mig till Swish via annan part?

Nej, du måste alltid teckna avtal direkt med en bank. Det är viktigt att det är ditt/företagets namn som visas för konsumenten när han/hon ska utföra betalningen. Det är en del av tryggheten med Swish, att man alltid vet vem man betalar till. Du kan få hjälp av annan part att koppla upp dig tekniskt mot Swish API, men betalningarna kommer alltid gå till och från ditt bankkonto.


Finns det några specifika krav för att få teckna avtal om Swish för handel?

Det finns krav på vilka handlare som får teckna avtal om tjänsten på samma sätt som görs vid kortinlösen och direktbetalningar. Vilka dessa specifika krav är framgår av information på bankernas hemsidor.


Vad kostar Swish för handel mig som handlare?

Varje bank har sitt eget kunderbjudande och prissättning gentemot sina kunder, vilket framgår av information på respektive banks hemsida.


Hur ansluter jag mitt företag till Swish för handel?

Du ansluter dig till tjänsten genom att teckna avtal om tjänsten med din bank och därefter ansluta till Swish API, antigen direkt eller via en teknikpartner.


Hur kan min organisation ta emot gåvor med Swish?

Prata med din organisations bank så hjälper de er. För att få en röd bekräftelse med ett hjärta i krävs att organisationen har ett 90-konto.


När går det att börja använda tjänsten efter anslutning?

Du kan börja ta betalt med Swish direkt efter att anslutningen har godkänts och du fått ditt Swish-nummer med prefixet 123.


Kommer företag, föreningar och organisationer att använda Swish-appen?

Nej, det finns ingen Swish-app för företag, föreningar och organisationer. Mottagen betalning kan ses direkt i internet- eller mobilbanken, beroende på vad banken erbjuder.


Kommer alla Swish-anslutna banker att erbjuda Swish för företag, föreningar och organisationer?

Varje bank avgör om de ska erbjuda tjänsten. Om du undrar hur det ser ut för just din bank så kontakta dem och hör dig för!


Vad kostar Swish?

Varje bank har sina kunderbjudanden och prissättningar. Kontakta din bank för mer information.


Hur ansluter mitt företag, förening eller organisation till Swish?

Kontakta din bank för anslutning och mer information.


Hur fungerar tjänsten för företag?

Anslutna företag, föreningar och organisationer får ett unikt Swish-nummer. Numret är i sin tur kopplat till mottagarens betalkonto. Privatpersonen använder sin Swish-app för att göra betalningen och anger då Swish-nummer, belopp och eventuellt ett meddelande. Godkänd betalning sätts direkt in på kontot som är kopplat till Swish-numret.


Vem passar tjänsten för?

Tjänsten passar företag, föreningar och organisationer som tar emot betalningar från privatpersoner och vill ha ett komplement till kontantbetalningar och andra betalalternativ.


Vad är Swish för företag, föreningar och organisationer?

Swish är en mobil betaltjänst som gör det möjligt för juridiska personer, näringsidkare, föreningar och organisationer att ta emot Swish-betalningar från privatpersoner. Betalningar sätts omgående in på mottagarens konto oavsett veckodag, dygnet runt, året runt.


Connect

Get Swish

Skaffa Swish

Betalning

Hur kan kunden vara säker på att pengarna swishas till rätt mottagare?

Efter att kunden har angett betalningens mottagare och belopp behöver den godkännas med Mobilt BankID på samma enhet. Då visas mottagarens namn och mobilnummer på skärmen. Så länge dessa uppgifter stämmer överens med mottagaren som kunden vill swisha till, är det säkert betalningen hamnar rätt.


Finns det några beloppsbegränsningar för Swish för handel?

Inga beloppsbegränsningar för mottagande företag planeras. Varje bank sätter beloppsbegränsningar för Swish-betalningar för sina privatkunder. Maxbeloppet per transaktion är 150 000 SEK.


Är det möjligt att ha andra valutor i Swish?

Nej, Swish är enbart anpassat för SEK.


Hur redovisas Swish-betalningarna på mitt konto?

I Swish sker transaktionerna i realtid, dygnet runt och sätts in direkt på ditt konto i din bank. Det skiljer mellan bankerna hur transaktionerna redovisas; för mer information besök din banks hemsida.


Är det möjligt att göra återbetalningar?

Ja, det är möjligt att återbetala hela eller delar av en tidigare genomförd Swish-betalning. Vid återbetalningen kommer det bland annat kontrolleras att

  • det finns en ursprunglig Swish-betalning
  • det ursprungliga beloppet inte överskrids
  • att betalaren, som ska få tillbaka pengarna, fortfarande har samma mobilnummer anslutet till Swish som vid den ursprungliga betalningen
  • att det inte har gått mer är 12 månader sedan den ursprungliga betalningen gjordes
Du kan göra återbetalningar via Swish API. Några banker kommer även att erbjuda funktionen i sina olika bankkanaler.


Hur får jag reda på att jag har fått betalt?

Med Swish för handel skickar du en betalningsbegäran till konsumentens Swish-app via Swish API. När Swish-betalningen är genomförd kommer du att direkt få en bekräftelse via detta APIet. Inbetalningarna via Swish kommer att synas på ditt kontoutdrag. I bankernas egna kunderbjudanden kan även olika lösningar på betalningsbekräftelse erbjudas.


Varför ser bekräftelsen annorlunda ut när jag swishar till en insamlingsorganisation?

När du swishar till en organisation med ett 90-konto så får du en röd bekräftelse med ett hjärta i som tack för din gåva.


Är mottagarnamnet som visas när jag ska skriva under alltid samma som namnet på företaget, föreningen eller organisationen som jag ska skicka pengar till?

Mottagarnamnet är det juridiska namn som har lämnats till banken. Ibland skiljer sig det juridiska namnet åt från det namn som företaget, föreningen eller organisationen valt att kommunicera utåt – men det är fortfarande samma mottagare.


Hur snabbt kommer pengarna in på kontot?

Betalningen kommer in på mottagarens konto inom några sekunder.


Får kunderna som betalat med Swish ett papperskvitto?

Kunden får en bekräftelse på betalningen i Swish-appen. Den motsvarar inte ett kvitto. Det är företaget, föreningen eller organisationen som lämnar kvitto för köpet.


Hur ser kunden att betalningen är genomförd?

När privatkunden har godkänt betalningen får hon/han direkt en bekräftelse i sin Swish-app om att betalningen genomförts. Betalningen sparas även i ”händelser” tillsammans med information om betalningen.


Hur ser vi att kunden har betalat?

Inom några sekunder efter att kunden godkänt betalningen kommer den att synas i företaget, föreningen eller organisationens internetbank eller mobilapp. Varje bank har sitt eget erbjudande. Vill du veta mer fråga din bank.


Hur mycket pengar kan kunden betala?

Bankerna och privatpersoner kan ha olika beloppsgränser beroende på vad varje bank har bestämt. Dock max 150 000 kronor.


Payments

Send and receive money

Skicka och ta emot pengar

Problems

Problem

Jag har en iPhone-företagstelefon, varför kan jag inte komma åt kontaktlistan i Swish?

I och med GDPR har Apple infört en ny policy för iOS 11.3 som gäller appars åtkomst till kontakter. Det här kan göra att du som har företagstelefon inte längre kommer åt dina kontakter i Swish-appen. Anledningen är att ditt företag administrerar sina företagstelefoner centralt via ett så kallat Mobile Device Management (MDM-system). Om Swish-appen inte har godkänts av ditt företag eller om den inte finns med i det interna MDM-systemet påverkar det åtkomsten av datan. För att lösa detta behöver du höra av dig till din IT-avdelning, eftersom vi på Getswish tyvärr inte har möjlighet att hjälpa dig.


Swisha till företag, föreningar och organisationer

Swish to companies, associations and organizations

QR

QR codes

QR

Vid vilka situationer kan jag använda en Swish QR-kod för att få betalt?

Enkelt sagt – i alla situationer som du vill ta betalt med Swish! Vid kassan, på dörren till cafeét eller vid alla situationer som du vill underlätta för kunden. Du kan även generera unika QR-koder för dina kunder när de t.ex. ska betala sin faktura eller göra ett köp i kassaterminalen. Mer information hittar du här. Välj mellan dynamiska och låsta QR-koder. Dynamiska QR-koder innehåller endast ditt Swish-nummer och låter kunden själv fylla i belopp och meddelande, till skillnad från låsta där du fyller i alla fält så att de inte är redigerbara. Väljer du att använda en Swish QR-kod för att ta betalt för exempelvis en faktura, eller ett köp där det är viktigt att belopp och betalningsmeddelande/fakturanummer/referensnummer är korrekta så låser du dessa fält när du skapar koden. Här kan du skapa Swish QR-koder


Kostar det något att skapa eller läsa av en QR-kod för Swish?

Nej, funktionen kostar inget extra.


Hur länge är en Swish QR-kod giltig?

Koden har obegränsad giltighetstid. Den kan också läsas av hur många gånger som helst.


Hur går en betalning med Swish QR-kod till?

Kunden öppnar QR-kodssidan i Swish-appen och väljer ”Skanna kod”. Nu startas telefonens inbyggda kamera och QR-koden läses in automatiskt när han/hon riktar mobilen mot koden och ser till att koden syns i rutan. När koden är läst kommer betalsidan i Swish-appen fyllas med den information som finns i koden. Kunden godkänner genom att trycka ”Betala” och signerar sedan betalningen med Mobilt BankID.


Vid vilka situationer kan vi använda en Swish QR-kod för att få betalt?

Enkelt sagt – i alla situationer som ni vill ta betalt med Swish!

  • Vid kassan, på dörren till cafét eller vid alla situationer som du vill underlätta för kunden att skriva in ditt Swish-nummer och beloppet ännu inte är bestämt, kan du visa en Swish QR-kod som innehåller ditt Swish-nummer.
  • Du kan skapa Swish QR-koder för att ta betalt för en speciell vara eller tjänst som till exempel ”kaffe och bulle 20 kr”. Då lägger in du ditt Swish-nummer, beloppet och texten ”kaffe och bulle 20 kr” som betalningsmeddelande i koden. Om din kund väljer att handla mer kan han/hon enkelt ändra beloppet och betalningsmeddelandet i Swish-appen när det är dags att betala. Därför är det bra att om du satt de fälten som ändringsbara.
Väljer du att använda en Swish QR-kod för att ta betalt för en faktura eller köp där det är viktigt att både beloppet och betalningsmeddelande/fakturanummer/referensnummer är korrekt anger du vid skapandet av koden att de fälten inte ska vara möjliga att ändra.


Vilken information går det att lägga i en Swish QR-kod?

QR-koden innehåller den information som privatkunden normalt själv anger på betalsidan i Swish-appen:

  1. Swish-nummer
  2. Belopp
  3. Betalningsmeddelande/referens
Koden måste alltid innehålla det mottagande Swish-numret; information om belopp och betalningsmeddelande är valbara. Ni kan också välja om er kund ska kunna ändra på beloppet och/eller betalningsmeddelandet. Om inte, sätter ni fälten som icke ändringsbara.


Hur skapar vi Swish QR-koder?

  1. Om du vill skapa en eller flera enstaka QR-koder kan du göra det på sidan getswish.se/qr. Där finns en generator i vilken du anger den information du vill ska finnas i koden. Den genererade QR-koden kan du sedan ladda ner till din mobil eller dator, eller ladda ner den inbäddad i någon av de posters du hittar nedanför.
  2. Om ni vill skapa många koder rekommenderar vi att ni anropar generatorn. Då anger ni vilken information som ska finnas i koden och i vilket format ni vill att den ska levereras i. Hur ni anropar generatorn beskrivs i dokumentet “Guide Swish code design specifications”.
  3. Om ni redan använder er av QR-koder kan ni anpassa era befintliga koder för Swish – hur ni gör det beskrivs i dokumentet “Guide Swish code design specifications”.
  4. Glöm inte att du också kan beställa material till ditt företag från vår webbshop!


Vad är fördelen för oss som företagskund?

Genom att använda Swish QR-koder underlättar ni för er kund att betala till er via Swish. Vilken information ni väljer att lägga in i Swish QR-koden beror på hur, när och var ni ska använda den för att få betalt. I vissa situationer kanske det räcker med ert Swish-nummer, i andra kan ni även inkludera belopp och betalningsmeddelande/referens. Ni kan också välja om era kunder ska kunna ändra på beloppet och/eller fältet för betalningsmeddelande. Vill ni vara säkra på att betalningen ska innehålla korrekt belopp och referens kan ni låsa de fälten för ändring.


Vilka företag kan använda sig av Swish QR-koder för att ta betalt?

Alla företag, föreningar och organisationer som är ansluta till tjänsten ”Swish Företag” i vilken privatkunderna manuellt fyller i betalningsinformationen i Swish-appen. För tillfället fungerar inte Swish QR-koder för företag som är anslutna till Swish Handel där betalningen initieras i till exempel en webbutik eller app.


Vad innebär funktionen QR-kod i Swish?

Med den nya funktionen kan privatpersoner med Swish-appen läsa av en QR-kod (QR står för Quick Respons) för att fylla i informationen på betalsidan. På det sättet slipper de knappa in informationen manuellt.


Vad innebär funktionen QR-kod?

Med den nya funktionen kan du med Swish-appen läsa av en QR-kod (QR står för Quick Respons) för att fylla i informationen på betalsidan och direkt initiera en betalning. På det sättet slipper du knappa in mottagarens uppgifter manuellt. Du kan också skapa en egen kod, med information om ditt mobilnummer, som du kan visa när du vill få betalt av någon annan.


Favoriter

Favorites

Swish API

Vilka testverktyg finns det?

Vårt testverktyg består av:

  • Merchant Swish Simulator – En serverapplikation som simulerar en handlares interaktion med Swish API. Den kan svara på anropen till Swish API och returnera korrekt formaterade returmeddelanden samt felmeddelanden.
  • Testcertifikat – Klientcertifikat och Swish API servercertifikat för test.
På developer.getswish.se/manuals/ kan du ladda ner en guide för testverktyget samt de två testcertifikat som du behöver.


Vart vänder jag mig för att få hjälp med inkopplingen till Swish API?

Kontakta din bank för support.


Vilka tekniska krav ställs på mig som handlare?

Swish API bygger på standardiserade tekniker för e-handel: REST-API, digitala certifikat och TLS. Inga speciella produkter krävs.


Hur kopplar jag upp mig till Swish API?

I vår Guide Swish API (Integration Guide) beskrivs alla steg som du behöver göra för att koppla upp dig till vårt API. Du hittar den på developer.getswish.se/manuals/.


Kommer det att finnas statistik eller rapporteringsverktyg?

Via Swish API finns det inte något verktyg för statistik eller rapportering men det kan finnas både i bankernas och i betalväxlarnas kunderbjudande.


Säkerhet

Security

Swish number

Swish nummer

Vad händer vid bankbyte?

Vid bankbyte går det att ta med sig Swish-numret om den nya banken erbjuder tjänsten.


Går det att välja Swish-nummer?

Nej, numren delas ut slumpmässigt och kan inte överlåtas. Däremot kan insamlingsorganisationer som har ett 90-konto välja att få det som Swish-nummer.


Går det att ha flera Swish-nummer?

Ja. Hur många varierar mellan bankerna. Kontakta din bank för mer information.


How does the Swish number look like?

Ett Swish-nummer ser  ut som ett mobilnummer och bestå av 10 siffror med prefix 123. Till exempel 123-111 11 11. Insamlingsorganisationer som har ett 90-konto kan välja att använda numret som sitt Swish-nummer. Numret inleds då med prefixet 123 – 90X XX XX.


Problem

Problems

Swish App

Inställningar

Settings

Swish-appen

Har “historik” och “ny betalning” försvunnit ur händelselistan?

Nej. Genom att dra fingret från höger till vänster på händelsen eller klicka på den så kommer alternativen fram.


Har funktionen att skicka sms från appen försvunnit?

Ja. Eftersom funktionen som lät oss skicka sms från Swish-appen fyllde samma funktion som appens notiser har vi valt att ta bort den.