Frågor och svar

 

Här finner du svaren på de vanligaste frågorna om Swish. Frågorna är uppdelade mellan privatanvändare och företag samt indelade i olika kategorier, så att du enkelt hittar rätt.

Aktivera

Kan jag ansluta ett mobilnummer som någon annan äger, t ex mina föräldrar eller min arbetsgivare?

Ja det fungerar.


Jag vill endast kunna ta emot betalningar via mitt mobilnummer, går det?

Ja, för att kunna ta emot Swish-betalningar krävs endast att du anmält dig till Swish i din bank genom att knyta ditt mobilnummer till ditt kontonummer via din internetbank.


Jag har ett utländskt mobilnummer, kan jag ansluta mig till Swish?

Ja, du måste dock ha ett konto i någon av de banker som erbjuder tjänsten och ansluta dig till Swish.


Hur gammal måste man vara för att kunna använda tjänsten?

Kontakta din bank för att se vilka regler som gäller hos just din bank.


Kan man använda tjänsten om man inte har en smartphone?

Ja, man kan anmäla sig till Swish utan att ha en smartphone. Men du har då endast möjlighet att ta emot Swishbetalningar.


Kostar Swish något?

Varje bank har egna erbjudanden till sina kunder, kontakta därför din bank för mer information om just ditt erbjudande.


Hur skaffar jag Swish?

Du ansluter dig till Swish via din internetbank på din dator. Där kopplar du ihop ditt bankkonto med ditt mobilnummer. När du gjort detta kan du börja ta emot pengar via ditt mobilnummer. För att kunna skicka pengar behöver du även ladda ner Swish-appen “Swish Betalningar” och “BankID säkerhetsapp”.


Kan jag vara ansluten till Swish i flera banker?

Ja, du kan vara ansluten till Swish i fler banker men då behöver du fler mobilnummer. Du kan bara ansluta ett mobilnummer till ett bankkonto.


Ansluta

Betala i webbutik och app

Vad bör jag tänka på när jag betalar i förskott med Swish?

Vi garanterar att din Swish-betalning kommer fram till mottagaren. Däremot måste du själv kontakta säljaren om du är missnöjd med varan eller leveransen.


Varför får jag inte upp betalningsinformationen i Swish-appen när jag valt att betala med Swish i en webbutik eller app?

  1. Kontrollera att du har uppdaterat till den senaste versionen av appen (det ska stå 3 under Inställningar). Om inte kan du uppdatera appen på:
    • App store för iOS mobiler
    • Google play för Android mobiler
    • Windows store för Windows mobiler
  2. Kontrollera att du har internetuppkoppling i mobilen – antingen via mobilnät eller Wi-Fi.
  3. Kontrollera att du har skrivit in ditt mobilnummer korrekt i webbutiken.
  4. Om det finns större störningar i tjänsten kan du läsa om det på www.getswish.se/driftinformation.
Om det fortfarande inte fungerar, kontakta säljföretaget och be dem undersöka om det är något fel hos dem.


Hur vet jag om betalningen gått iväg?

Du får en bekräftelse på betalningen i din Swish-app, men om du är osäker – titta under Händelser i Swish-appen, eller kontrollera transaktionerna på ditt bankkonto.


Betalar jag några avgifter när jag betalar med Swish på nätet?

Varje bank sätter sina egna avgifter för Swish och vi rekommenderar därför att du besöker din banks hemsida för att se om den tar ut en avgift för Swish-betalningar. Handlaren ska inte ta ut en extra avgift av dig för att du betalar med Swish, däremot kan det finnas andra avgifter som handlare tar ut vid försäljning på nätet.


Vilka beloppsgränser gäller när jag betalar med Swish på nätet?

Varje bank sätter sina egna beloppsgränser för Swish-betalningar. Hur stora belopp du kan swisha beror på vilka beloppsgränser just din bank har. De flesta banker erbjuder möjligheten att tillfälligt höja beloppsgränsen, vilket kan vara bra om du planerar att göra en större Swish-betalning.


Hur fungerar återbetalningar från handlare via Swish?

Om du ångrar ditt köp eller vid reklamation kan säljföretaget återbetala hela eller delar av köpbeloppet. Vid en återbetalning ser du i Swish-appen att du tagit emot en Swish-betalning. Den visas även i Händelser i Swish-appen och på ditt kontoutdrag i banken.


Hur fungerar Swish som betalsätt i appar och andra mobila tjänster?

  1. Du väljer Swish som betalsätt i en app eller i en webbutik via browsern i din mobil.
  2. Normalt startar Swish-appen automatiskt utan att du behöver göra något. ▪  I undantagsfall behöver du öppna appen själv.
  3. När appen öppnas visas information om betalningen; belopp och mottagare, och du godkänner och signerar med Mobilt BankID på vanligt sätt.
  4. Bekräftelse på betalningen visas i både Swish-appen och webbutiken.
  5. I vissa fall behöver du stänga Swish-appen genom att klicka på krysset för att komma tillbaka till den andra appen.


Hur fungerar Swish som betalsätt i en webbutik?

  1. Du väljer Swish som betalsätt i webbutiken,
  2. knappar in ditt mobilnummer och
  3. öppnar Swish-appen i din mobil.
  4. När appen öppnas visas information om betalningen; belopp och mottagare, och du godkänner och signerar sedan med Mobilt BankID på vanligt sätt.
  5. Bekräftelse på betalningen visas i både Swish-appen och webbutiken.


Betalning

Kan jag starta en Swish-betalning via en annan (tredjeparts) app?

Ja, i vissa appar kan du välja att betala med Swish för att i nästa steg automatiskt länkas till Swish-appen där du gör själva betalningen. När Swish-appen öppnas är den förifylld med information som lämnats av den första appen; mottagarens mobil- eller Swish-nummer, belopp och eventuellt betalningsmeddelandet. Du godkänner och signerar med Mobilt BankID som vanligt. När du har fått bekräftelse på betalningen i Swish-appen stänger du den genom att klicka på krysset och kommer då tillbaks till den första appen.


Varför ser bekräftelsen annorlunda ut när jag swishar till en insamlingsorganisation?

När du swishar till en organisation med ett 90-konto så får du en röd bekräftelse med ett hjärta i som tack för din gåva.


Är mottagarnamnet som visas när jag ska skriva under alltid samma som namnet på företaget, föreningen eller organisationen som jag ska skicka pengar till?

Mottagarnamnet är det juridiska namn som har lämnats till banken. Ibland skiljer sig det juridiska namnet åt från det namn som företaget, föreningen eller organisationen valt att kommunicera utåt – men det är fortfarande samma mottagare.


Vem är ansvarig om jag vill reklamera min vara eller få pengarna återbetalade när jag swishat ett företag, förening eller en organisation?

Bankens roll är endast att förmedla betalningen. I fall av utebliven leverans, fel på vara eller annat ska du reklamera direkt till företaget. När en betalning till ett företag, förening eller organisation är genomförd kan den inte återbetalas via Swish utan återbetalning sker på annat sätt.


Kostar det något att betala till företag, föreningar och organisationer?

Varje bank har egna erbjudanden till sina kunder, kontakta därför din bank för mer information om just ditt erbjudande.


Får jag ett kvitto när jag betalat till företag, förening eller en organisation?

Precis som när du swishar en privatperson får du en bekräftelse på betalningen i Swish-appen. Den motsvarar inte ett kvitto. Det är företaget, föreningen eller organisationen som lämnar kvitto för köpet.


Hur betalar jag till företag, föreningar och organisationer?

Varje företag, förening och organisation har ett eget Swish-nummer. Du swishar betalningen genom att ange Swish-nummer, belopp och valfritt meddelande direkt i Swish-appen. Precis som när du swishar till en privatperson.


Byta bank eller mobilnummer

Hur gör jag om jag vill avsluta mitt Swish-konto?

Du kan alltid enkelt avsluta din Swish tjänst i din bank.


Jag har en ny mobiltelefon – hur gör jag med Swish?

Om du har behållit mobilnumret behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i din nya mobil. Har du bytt mobilnummer måste du först avsluta Swish och sedan anmäla dig igen med det nya mobilnumret.


Jag har bytt bank, vad händer med Swish?

Om du anmäler ditt mobilnummer på din nya bank så avslutas Swish automatiskt i din gamla bank samt att Swish-appen avaktiveras – den kommer inte längre fungera. Du måste sedan aktivera appen igen med hjälp av Mobilt BankID.


Vad händer om jag byter mobilnummer?

Om du byter mobilnummer måste du anmäla det nya mobilnumret till tjänsten. Du behöver även aktivera Swish-appen på nytt. Du bör även avsluta tjänsten på ditt gamla mobilnummer.


Favoriter

Kan jag lägga till ett företag, en förening eller organisation på favoritlistan?

Ja det går även att ha företag, föreningar eller organisationer som favoriter.


Hur tar jag bort en favorit?

För att ta bort en favorit kan du gå direkt till favoritlistan via menyn, eller via händelser.


Kan jag ändra i informationen eller i ordningen på mina favoriter?

Ja, gå in i favoritlistan via huvudmenyn, där kan du gå in på varje favorit för att ändra information som namn eller nummer. I listan kan du även markera en favorit genom att hålla den nedtryckt och sedan dra den upp eller ner för att att ändra ordningen på favoriterna.


Hur många favoriter kan jag ha?

Det går att lägga in tio favoriter i listan.


Hur swishar jag till en favorit?

När du ska swisha kan du nu, istället för att skriva in numret eller välja bland kontakterna i din telefonbok, välja från din favoritlista som visas under mottagarfältet. När du trycker på en favorit blir ikonen blå för att indikera att personen är vald som mottagare av betalningen.


Hur lägger jag till favoriter?

Favoriter finns nu i menyn som man kommer till genom att klicka i nedre högra hörnet, genom att gå in där kan du lägga till de kontakter du vill ha på din favoritlista. Du kan även lägga till personer som du nyligen swishat via dina händelser genom att dra händelsen till vänster, eller när du går direkt till en ny betalning.


Legitimering

Hur kan man legitimera och identifiera sig i Swish-appen?

Du behöver en digital legitimation för att identifiera dig i Swish-appen. Det finns flera olika alternativ:

  1. Du kan använda Mobilt BankID på samma enhet som du använder Swish-appen, det är den enklaste metoden.
  2. Du kan även använda Mobilt BankID på en annan enhet.
  3. Du kan använda BankID på kort på din dator.


Problem

Jag hittar inte appen i Appstore/Google Play/Windows Store.

Använd nedladdningsplatsens sökfunktion och sök på “Swish Betalningar”.


Jag har skickat pengar men de kom inte fram?

1. Kontrollera ditt bankkonto så att pengarna verkligen dragits. 2. Kontrollera att mottagaren har det mobilnummer som du skickade betalningen till. 3. Kontakta din bank.


Jag hittar inte svar på min fråga, hur gör jag?

Kontakta din bank.


Jag minns inte min personliga kod för Mobilt BankID, hur gör jag för att få en ny?

Om du har glömt din säkerhetskod går det inte att få en ny, eftersom det bara är du som känner till den. I din bank kan du spärra ditt gamla Mobila BankID och hämta ett nytt. Då får du välja en ny kod.


Mitt Mobilt BankID fungerar inte. Vad ska jag göra?

Det kan vara så att giltighetstiden för ditt Mobilt BankID har gått ut. I så fall kan du beställa ett nytt via din internetbank.


Jag får det inte att fungera, kan jag kontakta någon?

Kontakta din bank.


QR koder

Hur länge är en Swish QR-kod giltig?

Koden har obegränsad giltighetstid. Den kan också läsas av hur många gånger som helst.


Hur sparar jag en QR-kod som bild i mobilen?

Om du tar en bild på en QR-kod sparas den automatiskt i mobilens bildgalleri.


Kostar det något att skapa eller läsa av en QR-kod för Swish?

Nej, funktionen kostar inget extra.


Vilken information kan en QR-kod innehålla?

Om koden är skapad på www.getswish.se/qr kan den innehålla Swish-/ mobilnummer, ett fast belopp och meddelande. Det går också att välja om ett eller era fält ska vara låsta eller om de ska vara ändringsbara. Koden som skapas i Swish-appen innehåller enbart information om ditt mobilnummer.


Hur skickar jag en QR-kod till någon annan?

Öppna sidan för QR-koder i appen och välj ”Min QR-kod”. Under QR-koden finns en delningsknapp. Klicka på den och välj ”Spara Bild”. Innan den sparas måste du ge Swish-appen tillåtelse att spara bilder på din mobil. Därefter kan du hitta din QR-kod i bildgalleriet på din mobil.


Hur läser jag av en QR-kod med Swish-appen?

Öppna QR-kodsidan i appen och välj ”Skanna kod”. Då startas telefonens inbyggda kamera och QR-koden läses in automatiskt när du riktar mobilen mot koden och ser till att koden syns i rutan. När koden är läst påbörjas en betalning till det nummer som är kopplat till QR-koden. Du kan även läsa av en QR-kod som är sparad i mobilens bildgalleri. Istället för att klicka på ”Skanna kod” väljer du att klicka på bilden längst ner till vänster som visar ikonen för bildgalleriet. Leta upp koden bland bilderna i galleriet och klicka sedan på den för att påbörja en betalning i Swish-appen. Det är bara möjligt att läsa och signera en QR-kodbetalning åt gången, man kan alltså inte skanna en kod flera gånger för att göra era betalningar samtidigt.


Hur skapar jag en egen QR-kod?

På Swish-appens QR-kodsida klickar du på ”Min kod” och väljer sedan ”Skapa QR- kod”. Koden kommer nu finnas tillgänglig under ”Min kod” i Swish-appen, den är då kopplad till ditt Swish-nummer. Om du vill kan du spara koden som en bild i ditt bildgalleri i telefonen genom att välja ”Bildgalleri” i delningsmenyn. Du måste då ge Swish-appen tillåtelse att spara bilder på din mobil. Det går även att skapa QR-koder på www.getswish.se/qr. Koderna som skapas här kan förutom mobil-/Swish-nummer även innehålla en fast summa och ett meddelande.


Hur hittar jag QR-kodfunktionen i Swish-appen?

På Swish-appens startsida finns det högst upp till höger en bild med en liten QR- kod. Klicka på bilden så kommer du till sidan där du både kan se och skapa din egen kod och skanna andras.


Vilka kan använda QR-koder för Swish?

Alla privatpersoner som har Swish-appen i en version där QR-funktionalitet finns med kan använda QR-koder för att betala till andra eller själv få betalt. Du använder dem genom att skanna andras koder eller generera en egen, i appen eller i generatorn på Swish hemsida. Företag som tar Swish kan skapa era unika QR-koder i generatorn som nns på getswish.se. Koderna som skapas där kan innehålla ett meddelande och en förifylld summa som företaget själva bestämmer.


Vad är en QR-kod

En QR-kod är en två-dimensionell streckkod. Den läses av med hjälp av en QR- skanner, som i detta fall finns inbyggd i Swish-appen via telefonens kamera.


Vad innebär funktionen QR-kod?

Med den nya funktionen kan du med Swish-appen läsa av en QR-kod (QR står för Quick Respons) för att fylla i informationen på betalsidan och direkt initiera en betalning. På det sättet slipper du knappa in mottagarens uppgifter manuellt. Du kan också skapa en egen kod, med information om ditt mobilnummer, som du kan visa när du vill få betalt av någon annan.


Säg det med Swish

Vem kan jag skicka en present till?

Du kan skicka en present till andra privatpersoner, men inte till företag, föreningar eller organisationer.


Hur länge är presenten tillgänglig för mottagaren?

Presenten, med din personliga hälsning finns alltid tillgänglig i “Händelser” för mottagaren.


Hur ser det ut för mottagaren?

Mottagaren får en notis om en mottagen betalning. I “händelser” visas ikonen av en present som mottagaren måste klicka på för att se summan, illustrationen du valt och ditt meddelande.


Hur väljer jag en illustration?

Bläddra mellan olika illustrationer genom att svepa till vänster eller höger. Genom att klicka på en illustration kan du se en större bild, samt fram och baksida av den. När du klickat på den illustration du vill skicka, klicka på “Fortsätt” för att komma till betalningssidan och genomföra betalningen som vanligt. I detta steg kan du välja att skicka den förifyllda hälsningen eller vill skriva en personlig hälsning till mottagaren.


Hur får jag tillgång till funktionen?

För att kunna använda ’Säg det med Swish’ måste du ha Swish-appen i senaste versionen. För att mottagaren av din gåva ska kunna se den måste även hen ha den senaste versionen av appen. ’Säg det med Swish’ fungerar inte för Windows telefon.


Vart hittar jag funktionen?

När du öppnar Swish sveper du till vänster på startsidan så kommer du till sidan för ’Säg det med Swish’.


Vad innebär ’Säg det med Swish’?

Säg det med Swish låter dig skicka din betalning i form av en present. Du kan välja mellan flera olika illustrationer - säg grattis, tack eller överraska någon med Swish. Lägg sedan till din egen personliga hälsning och gör din betalning personlig med ’Säg det med Swish’.


Säkerhet

Hur hanterar Swish kundernas personliga information?

Det är respektive bank som hanterar all information om kunden. Bankerna överlåter eller säljer aldrig sin information om kunderna. Du kan läsa mer om Swish policy för hantering av personuppgifter här: www.getswish.se/om-swish/


Vad händer om min mobiltelefon försvinner?

Om din mobiltelefon försvinner eller blir stulen ska du spärra ditt Mobila BankID. Detta kan du göra själv i din internetbank om du har din dosa, eller så kan du kontakta ditt bankkontor, telefonbanken eller kundtjänst. När Mobilt BankID är spärrat går det inte att genomföra en betalning.


Hur säkert är Swish?

Swish är lika säkert som internet- och mobilbanken. Oavsett om du just ska aktivera tjänsten, eller redan skickar och tar emot pengar kan du känna dig helt trygg.


Samarbetet

Vilken är skillnaden mellan Swish och andra liknande mobila betallösningar på marknaden?

Med Swish kan du göra betalningar till andra privatpersoner, oavsett ansluten bank, och mottagaren får pengarna på sitt bankkonto direkt. En stor fördel är att tjänsten är knuten till ditt eget bankkonto, du slipper därför flytta pengar till ett speciellt konto eller t. ex. betala via faktura senare. Den som ska betala behöver inte veta mottagarens kontonummer utan använder sig av mobilnumret.


Min bank är inte med i samarbetet, kommer fler banker gå med?

Swish är ett samarbete mellan Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Skandia, ICA Banken, Sparbanken Syd, Sparbanken Öresund, Swedbank och Sparbankerna. Vi hoppas att fler banker ansluter sig snart så fler kan använda Swish.


Vilka banker är med i samarbetet?

Swish är ett samarbete mellan Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Skandia, Ica Banken, Sparbanken Syd, Sparbanken Öresund, Swedbank, Sparbankerna och Ålandsbanken.


Skicka och ta emot pengar

Om jag har flera banker och vill skicka pengar mellan mina egna konton, funkar det?

Ja det går bra förutsatt att du har flera mobilnummer. Du kan bara koppla ett mobilnummer till ett konto i en bank.


Kan jag skicka pengar på helger och nätter?

Ja, tjänsten fungerar dygnet runt, alla dagar.


Hur vet jag att pengarna kommer till rätt person?

Innan du godkänner betalningen visas namnet på mottagaren.


Jag vill ångra betalningen, hur gör jag?

Betalningen går ej att ångra. Kontakta mottagaren om betalningen blivit felaktig och i andra hand din bank.


Swish-betalningar som jag skickar från min mobil, betalar jag dem på min mobilfaktura?

Alla Swishbetalningar som du skickar tas direkt ut från ditt bankkonto och sätts in på mottagarens bankkonto.


Fungerar Swish utan att jag har data-nätverk?

Nej, Swish kräver nätverksuppkoppling.


Hur vet jag att pengarna kommit fram?

Du som sändare av pengar kan alltid se genomförda betalningar i din Swish-app samt i din internet- och mobilbank direkt. Mottagaren får en notifiering om mottagens betalning i sin Swish app och i sin internet- och mobilbank i direkt.


Om jag försöker skicka mer pengar än vad jag har på kontot, vad händer då?

Du kan inte skicka mer pengar än vad du har tillgängligt i just det ögonblicket


Vad händer med min transaktion om mitt nätverk bryts?

Det beror på i vilket läge nätverkskopplingen bröts. Kontrollera statusen på betalningen i din Swish-app under händelser.


Hur mycket pengar kan jag skicka?

Bankerna som erbjuder Swish kan ha olika beloppsgränser, kontakta därför din bank för att kontrollera vad som gäller i din bank.


Kan jag skicka och ta emot pengar när jag är utomlands?

Ja, det enda som behövs är mottagarens mobilnummer. Tänk på att viss kostnad för datatrafik kan tillkomma om du inte är i Sverige.


Vad händer om jag skickar pengar till någon som inte har Swish?

Om du försöker skicka pengar till någon som inte har tjänsten kommer din betalning inte genomföras. Du kommer då få ett meddelande om att personen du försöker skicka till inte har tjänsten.


Kommer pengarna verkligen fram på en gång?

Pengarna skickas direkt mellan bankerna som ingår i samarbetet. Det kommer inte dröja mer än några sekunder innan pengarna är på mottagarens konto.


Kan jag betala med Swish i butik?

Ja, om butiken har anslutit till Swish.


Swish API

Swish appen

Utsätts du för Swish-stalking?

Det är tråkigt att höra att Swish missbrukas på det här sättet. Om du utsätts för stalking rekommenderar vi att du gör en polisanmälan och kontaktar din bank. Vi ser över flera möjligheter för att hitta en lösning på det här problemet och för att användare ska kunna blockera vissa nummer i Swish-appen.


Så använder du Swish-stickers!

Till  Swish-appen version 3.1.4  kom ett set med Swish-stickers. Stickers är specialdesignade emojis till iMessage, meddelande-appen på iPhone. Så här gör du för att ladda ned och börja använda dem:

  1. Uppdatera din Swish-app till den senaste versionen
  2. Gå in i meddelande-appen på din iPhone
  3. Bredvid själva meddelanderutan finns ena App store-symbol, tryck på den!
  4. Tryck därefter på de fyra prickarna i det vänstra hörnet
  5. Tryck på ”Store”
  6. Välj fliken ”Hantera”
  7. Aktivera sedan Swish!
  8. Använd och skicka stickers genom att trycka på App store-symbolen när du ska skicka ett meddelande, och välj vilken sticker du vill skicka!


Kan man signera en betalning i Swish med Touch ID?

Nej, det går bara att logga in och se händelser i Swish med Touch ID


Fungerar Swish med Touch ID?

Ja. Alla, vars bank stödjer Apple Touch ID för Mobilt BankID, kan använda Touch ID för att logga in och se händelser i Swish-Appen.


Har “historik” och “ny betalning” försvunnit ur händelselistan?

Nej. Genom att dra fingret från höger till vänster på händelsen eller klicka på den så kommer alternativen fram.


Hur loggar jag ut ur Swish-appen?

Logga ut genom att öppna menyn och tryck på “Logga ut”.


Varför är bekräftelsen animerad?

Numera är bekräftelsen animerad vilket gör det svårare att förfalska, det är bra för både företagare och privatpersoner som ska ta betalt för varor.


Har funktionen att skicka sms från appen försvunnit?

Ja. Eftersom funktionen som lät oss skicka sms från Swish-appen fyllde samma funktion som appens notiser har vi valt att ta bort den.


Kan jag använda Swish på min surfplatta?

Ja, om din surfplatta stödjer Mobilt BankID. På följande länk ser du vilka enheter som stöds: http://support.bankid.com/hw


Vilka telefoner fungerar Swish på?

Nedanstående operativsystem med minimikrav: Android:4.1 och senare IOS: 8.0 och senare

Windows: Windows Phone 10 och senare


Swish nummer

Aktivera

Ansluta

Vilka betalväxlar eller tekniska partners erbjuder koppling till Swish?

På www.getswish.se/foretag/partners/ finns en lista med företag som har integrerat mot Swish för handel och kan erbjuda ditt företag en enkel anslutning till tjänsten.


Kan jag använda Swish för handel i min fysiska butik?

Swish för handel är anpassat för e- och m-handel men det finns inga begränsningar för att den kan användas även i fysisk butik.


Kan utländska handlare teckna avtal om Swish?

Ja, alla handlare som uppfyller kriterier för att bli kund i en svensk bank kan teckna avtal. Tjänsten erbjuds dock enbart för handel i SEK.


Kan jag gå via min betalväxel eller teknisk partner?

Ja, det är inga problem. Så fort du har tecknat avtal om Swish med din bank och fått tillgång till Swish API och säkerhetscertifikatet så kan din betalväxel eller tekniks partner ta över själva inkopplingen. För att underlätta inkopplingen ytterligare kan du välja att ge fullmakt till någon på betalväxeln eller den tekniska partnern att hantera ditt säkerhetscertifikat.


Kan jag ansluta mig till Swish via annan part?

Nej, du måste alltid teckna avtal direkt med en bank. Det är viktigt att det är ditt/företagets namn som visas för konsumenten när han/hon ska utföra betalningen. Det är en del av tryggheten med Swish, att man alltid vet vem man betalar till. Du kan få hjälp av annan part att koppla upp dig tekniskt mot Swish API, men betalningarna kommer alltid gå till och från ditt bankkont


Finns det några specifika krav för att få teckna avtal om Swish för handel?

Det finns krav på vilka handlare som får teckna avtal om tjänsten på samma sätt som görs vid kortinlösen och direktbetalningar. Vilka dessa specifika krav är framgår av information på bankernas hemsidor.


Vad kostar Swish för handel mig som handlare?

Varje bank har sitt eget kunderbjudande och prissättning gentemot sina kunder, vilket framgår av information på respektive banks hemsida.


Vilka banker erbjuder tjänsten?

Swish för handel erbjuds just nu av Danske Bank, Handelsbanken, Nordea och Swedbank och Sparbankerna. Länsförsäkringar Bank och SEB planerar att lansera tjänsten senare.


Hur ansluter jag mitt företag till Swish för handel?

Du ansluter dig till tjänsten genom att teckna avtal om tjänsten med din bank och därefter ansluta till Swish API, antigen direkt eller via en teknikpartner.


Hur kan min organisation ta emot gåvor med Swish?

Prata med din organisations bank så hjälper de er. För att få en röd bekräftelse med ett hjärta i krävs att organisationen har ett 90-konto.


När går det att börja använda tjänsten efter anslutning?

Du kan börja ta betalt med Swish direkt efter att anslutningen har godkänts och du fått ditt Swish-nummer med prefixet 123.


Kommer företag, föreningar och organisationer att använda Swish-appen?

Nej, det finns ingen Swish-app för företag, föreningar och organisationer. Mottagen betalning kan ses direkt i internet- eller mobilbanken, beroende på vad banken erbjuder.


Kommer alla Swish-anslutna banker att erbjuda Swish för företag, föreningar och organisationer?

Varje bank avgör om de ska erbjuda tjänsten. Om du undrar hur det ser ut för just din bank så kontakta dem och hör dig för!


Vad kostar Swish?

Varje bank har sina kunderbjudanden och prissättningar. Kontakta din bank för mer information.


Hur ansluter mitt företag, förening eller organisation till Swish?

Kontakta din bank för anslutning och mer information.


Hur fungerar tjänsten för företag?

Anslutna företag, föreningar och organisationer får ett unikt Swish-nummer. Numret är i sin tur kopplat till mottagarens betalkonto. Privatpersonen använder sin Swish-app för att göra betalningen och anger då Swish-nummer, belopp och eventuellt ett meddelande. Godkänd betalning sätts direkt in på kontot som är kopplat till Swish-numret.


Vem passar tjänsten för?

Tjänsten passar företag, föreningar och organisationer som tar emot betalningar från privatpersoner och vill ha ett komplement till kontantbetalningar och andra betalalternativ.


Vad är Swish för företag, föreningar och organisationer?

Swish är en mobil betaltjänst som gör det möjligt för juridiska personer, näringsidkare, föreningar och organisationer att ta emot Swish-betalningar från privatpersoner. Betalningar sätts omgående in på mottagarens konto oavsett veckodag, dygnet runt, året runt.


Betala i webbutik och app

Betalning

Finns det några beloppsbegränsningar för Swish för handel?

Inga beloppsbegränsningar för mottagande företag planeras. Varje bank sätter beloppsbegränsningar för Swish-betalningar för sina privatkunder. Maxbeloppet per transaktion är 150 000 SEK.


Är det möjligt att ha andra valutor i Swish?

Nej, Swish är enbart anpassat för SEK.


Hur redovisas Swish-betalningarna på mitt konto?

I Swish sker transaktionerna i realtid, dygnet runt och sätts in direkt på ditt konto i din bank. Det skiljer mellan bankerna hur transaktionerna redovisas; för mer information besök din banks hemsida.


Är det möjligt att göra återbetalningar?

Ja, det är möjligt att återbetala hela eller delar av en tidigare genomförd Swish-betalning. Vid återbetalningen kommer det bland annat kontrolleras att

  • det finns en ursprunglig Swish-betalning
  • det ursprungliga beloppet inte överskrids
  • att betalaren, som ska få tillbaka pengarna, fortfarande har samma mobilnummer anslutet till Swish som vid den ursprungliga betalningen
  • att det inte har gått mer är 12 månader sedan den ursprungliga betalningen gjordes
Du kan göra återbetalningar via Swish API. Några banker kommer även att erbjuda funktionen i sina olika bankkanaler.


Hur får jag reda på att jag har fått betalt?

Med Swish för handel skickar du en betalningsbegäran till konsumentens Swish-app via Swish API. När Swish-betalningen är genomförd kommer du att direkt få en bekräftelse via detta APIet. Inbetalningarna via Swish kommer att synas på ditt kontoutdrag. I bankernas egna kunderbjudanden kan även olika lösningar på betalningsbekräftelse erbjudas.


Varför ser bekräftelsen annorlunda ut när jag swishar till en insamlingsorganisation?

När du swishar till en organisation med ett 90-konto så får du en röd bekräftelse med ett hjärta i som tack för din gåva.


Är mottagarnamnet som visas när jag ska skriva under alltid samma som namnet på företaget, föreningen eller organisationen som jag ska skicka pengar till?

Mottagarnamnet är det juridiska namn som har lämnats till banken. Ibland skiljer sig det juridiska namnet åt från det namn som företaget, föreningen eller organisationen valt att kommunicera utåt – men det är fortfarande samma mottagare.


Hur snabbt kommer pengarna in på kontot?

Betalningen kommer in på mottagarens konto inom några sekunder.


Får kunderna som betalat med Swish ett papperskvitto?

Kunden får en bekräftelse på betalningen i Swish-appen. Den motsvarar inte ett kvitto. Det är företaget, föreningen eller organisationen som lämnar kvitto för köpet.


Hur ser kunden att betalningen är genomförd?

När privatkunden har godkänt betalningen får hon/han direkt en bekräftelse i sin Swish-app om att betalningen genomförts. Betalningen sparas även i ”händelser” tillsammans med information om betalningen.


Hur ser vi att kunden har betalat?

Inom några sekunder efter att kunden godkänt betalningen kommer den att synas i företaget, föreningen eller organisationens internetbank eller mobilapp. Varje bank har sitt eget erbjudande. Vill du veta mer fråga din bank.


Hur mycket pengar kan kunden betala?

Bankerna och privatpersoner kan ha olika beloppsgränser beroende på vad varje bank har bestämt. Dock max 150 000 kronor.


Byta bank eller mobilnummer

Favoriter

Legitimering

Problem

QR koder

Kostar det något att skapa eller läsa av en QR-kod för Swish?

Nej, funktionen kostar inget extra.


Hur länge är en Swish QR-kod giltig?

Koden har obegränsad giltighetstid. Den kan också läsas av hur många gånger som helst.


Hur går en betalning med Swish QR-kod till?

Kunden öppnar QR-kodssidan i Swish-appen och väljer ”Skanna kod”. Nu startas telefonens inbyggda kamera och QR-koden läses in automatiskt när han/hon riktar mobilen mot koden och ser till att koden syns i rutan. När koden är läst kommer betalsidan i Swish-appen fyllas med den information som finns i koden. Kunden godkänner genom att trycka ”Betala” och signerar sedan betalningen med Mobilt BankID.


Vid vilka situationer kan vi använda en Swish QR-kod för att få betalt?

Enkelt sagt – i alla situationer som ni vill ta betalt med Swish!

  • Vid kassan, på dörren till cafét eller vid alla situationer som du vill underlätta för kunden att skriva in ditt Swish-nummer och beloppet ännu inte är bestämt, kan du visa en Swish QR-kod som innehåller ditt Swish-nummer.
  • Du kan skapa Swish QR-koder för att ta betalt för en speciell vara eller tjänst som till exempel ”kaffe och bulle 20 kr”. Då lägger in du ditt Swish-nummer, beloppet och texten ”kaffe och bulle 20 kr” som betalningsmeddelande i koden. Om din kund väljer att handla mer kan han/hon enkelt ändra beloppet och betalningsmeddelandet i Swish-appen när det är dags att betala. Därför är det bra att om du satt de fälten som ändringsbara.
Väljer du att använda en Swish QR-kod för att ta betalt för en faktura eller köp där det är viktigt att både beloppet och betalningsmeddelande/fakturanummer/referensnummer är korrekt anger du vid skapandet av koden att de fälten inte ska vara möjliga att ändra.


Vilken information går det att lägga i en Swish QR-kod?

QR-koden innehåller den information som privatkunden normalt själv anger på betalsidan i Swish-appen:

  1. Swish-nummer
  2. Belopp
  3. Betalningsmeddelande/referens
Koden måste alltid innehålla det mottagande Swish-numret; information om belopp och betalningsmeddelande är valbara. Ni kan också välja om er kund ska kunna ändra på beloppet och/eller betalningsmeddelandet. Om inte, sätter ni fälten som icke ändringsbara.


Hur skapar vi Swish QR-koder?

  1. Om ni vill skapa en eller flera enstaka koder kan ni göra det på sidan getswish.se/qr. Där finns en generator i vilken ni anger vilken information ni vill ska finnas i koden. Den skapade koden sparar ni ner på er dator för vidare användning. Ni kan också välja att infoga koden i någon av de Swish-posters som finns på sidan.
  2. Om ni vill skapa många koder rekommenderar vi att ni anropar generatorn. Då anger ni vilken information som ska finnas i koden och i vilket format ni vill att ni ska levereras i. Hur ni anropar generatorn beskrivs i dokumentet “Guide Swish code design specifications” som ni hittar på getswish.se/qr
  3. Om ni redan använder av QR-koder kan ni anpassa era befintliga koder för Swish – hur ni gör det beskrivs i dokumentet “Guide Swish code design specifications” som ni hittar på getswish.se/qr


Vad är fördelen för oss som företagskund?

Genom att använda Swish QR-koder underlättar ni för er kund att betala till er via Swish. Vilken information ni väljer att lägga in i Swish QR-koden beror på hur, när och var ni ska använda den för att få betalt. I vissa situationer kanske det räcker med ert Swish-nummer, i andra kan ni även inkludera belopp och betalningsmeddelande/referens. Ni kan också välja om era kunder ska kunna ändra på beloppet och/eller fältet för betalningsmeddelande. Vill ni vara säkra på att betalningen ska innehålla korrekt belopp och referens kan ni låsa de fälten för ändring.


Vilka företag kan använda sig av Swish QR-koder för att ta betalt?

Alla företag, föreningar och organisationer som är ansluta till tjänsten ”Swish Företag” (Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea och SEB) eller ”Swish för företag” (Swedbank) i vilken privatkunderna manuellt fyller i betalningsinformationen i Swish-appen. För tillfället fungerar inte Swish QR-koder för företag som är anslutna till Swish Handel där betalningen initieras i till exempel en webbutik eller app.


Vad innebär funktionen QR-kod i Swish?

Med den nya funktionen kan privatpersoner med Swish-appen läsa av en QR-kod (QR står för Quick Respons) för att fylla i informationen på betalsidan. På det sättet slipper de knappa in informationen manuellt.


Vad innebär funktionen QR-kod?

Med den nya funktionen kan du med Swish-appen läsa av en QR-kod (QR står för Quick Respons) för att fylla i informationen på betalsidan och direkt initiera en betalning. På det sättet slipper du knappa in mottagarens uppgifter manuellt. Du kan också skapa en egen kod, med information om ditt mobilnummer, som du kan visa när du vill få betalt av någon annan.


Säg det med Swish

Säkerhet

Samarbetet

Skicka och ta emot pengar

Swish API

Hur fungerar Swish App till App (App2App)?

För att kunna erbjuda Swish-betalningar mellan privatpersoner eller från privatpersoner till företag, i din app integrerar du mot Swish App till App API. För att få tillgång till Swish App2App API, registrera dig på vår sida för utvecklare här. Swish App2App används så här:

  • Betalare (privatperson) och mottagare registrerar sina mobilnummer (Swish-nummer om mottagaren är ett Företag) i din app för att kunna betala/ta emot betalning via Swish.
  • Betalaren väljer att betala med Swish i din app genom att klicka på Swish-loggan.
  • Din app öppnar och förifyller betalarens Swish-app med mottagarens mobil- eller Swish-nummer, belopp (valfritt) och betalningsmeddelande (valfritt).
  • Betalaren kontrollerar informationen och lägger eventuellt till belopp och meddelande.
  • Betalaren godkänner och signerar med Mobilt BankID som vanligt.
  • Betalaren stänger sedan Swish-appen genom att klicka på krysset och kommer då tillbaka till din app.
  • Via Swish App2App API:et får du information om betalningens status; skickad, avvisad eller okänd.


Vilka testverktyg finns det?

Vårt testverktyg består av:

  • Merchant Swish Simulator – En serverapplikation som simulerar en handlares interaktion med Swish API. Den kan svara på anropen till Swish API och returnera korrekt formaterade returmeddelanden samt felmeddelanden.
  • Testcertifikat – Klientcertifikat och Swish API servercertifikat för test.
På developer.getswish.se/manuals/ kan du ladda ner en guide för testverktyget samt de två testcertifikat som du behöver.


Vart vänder jag mig för att få hjälp med inkopplingen till Swish API?

Kontakta din bank för support.


Vilka tekniska krav ställs på mig som handlare?

Swish API bygger på standardiserade tekniker för e-handel: REST-API, digitala certifikat och TLS. Inga speciella produkter krävs.


Hur kopplar jag upp mig till Swish API?

I vår Guide Swish API (Integration Guide) beskrivs alla steg som du behöver göra för att koppla upp dig till vårt API. Du hittar den på developer.getswish.se/manuals/.


Kommer det att finnas statistik eller rapporteringsverktyg?

Via Swish API finns det inte något verktyg för statistik eller rapportering men det kan finnas både i bankernas och i betalväxlarnas kunderbjudande.


Swish appen

Har “historik” och “ny betalning” försvunnit ur händelselistan?

Nej. Genom att dra fingret från höger till vänster på händelsen eller klicka på den så kommer alternativen fram.


Hur loggar jag ut ur Swish-appen?

Logga ut genom att öppna menyn och tryck på “Logga ut”.


Har funktionen att skicka sms från appen försvunnit?

Ja. Eftersom funktionen som lät oss skicka sms från Swish-appen fyllde samma funktion som appens notiser har vi valt att ta bort den.


Swish nummer

Vad händer vid bankbyte?

Vid bankbyte går det att ta med sig Swish-numret om den nya banken erbjuder tjänsten.


Går det att välja Swish-nummer?

Nej, numren delas ut slumpmässigt och kan inte överlåtas. Däremot kan insamlingsorganisationer som har ett 90-konto välja att få det som Swish-nummer.


Går det att ha flera Swish-nummer?

Ja. Hur många varierar mellan bankerna. Kontakta din bank för mer information.


Hur ser Swish-numret ut?

Ett Swish-nummer ser  ut som ett mobilnummer och bestå av 10 siffror med prefix 123. Till exempel 123-111 11 11. Insamlingsorganisationer som har ett 90-konto kan välja att använda numret som sitt Swish-nummer. Numret inleds då med prefixet 123 – 90X XX XX.


Hoppa till verktygsfältet Logga ut