Swish populäraste betalmetoden hos Ticketmaster – bara en månad efter introduktionen

24/05 - 2019

Konsumenterna efterfrågar allt fler betalsätt och smidigare kundresor. Ett företag som lyssnat på denna trend är Ticketmaster som sedan slutet av april erbjuder Swish som betalsätt. Bara en månad efter införandet står Swish för drygt en tredjedel av betalningarna hos biljettförsäljaren.

Antalet betalningar med Swish har gått över förväntan. Andreas Bergén, marknadschef på Ticketmaster, berättar att Swish har varit efterfrågat länge, men att det skulle bli det populäraste betalsättet efter så pass kort tid hade de inte kunnat ana.

Det är framför allt vid mobila betalningar som våra konsumenter föredrar denna betalmetod. Fram till idag görs över en tredjedel av köpen med Swish. Trenden att betala med mobilen märks extra tydligt vid köp av festivalbiljetter, sannolikt eftersom den typen av event riktar sig till en yngre målgrupp. De yngre konsumenterna sköter det mesta från sina mobiler och ställer höga krav på smidighet i sina köp online. Att med ett enkelt klick kunna swisha iväg pengar för sin biljett till exempelvis Summerburst eller Way Out West tycks vara mycket uppskattat, säger Bergén.

Bergén berättar också att de planerar att förenkla biljettförsäljning på plats under kommande event med fokus på Swish.

Genom att erbjuda betalning via Swish ser vi också att vi kan minska köerna till biljettkassorna. Ett förenklat biljettköp genom exempelvis vår app gör att man slipper stå i biljettkön och kan gå direkt till entrén, fortsätter Bergén.

På Swish är vi förstås mycket glada över att Ticketmaster valt att erbjuda Swish som ett av sina betalsätt. Att det gått så pass bra på kort tid är ett bevis på att tjänsten är efterfrågad och möter konsumenters behov av att förenkla sättet att betala.