QR – här för att stanna

QR-koder är inget nytt fenomen, faktum är att tekniken funnits redan sedan 1994. Men det är inte förrän nu, 25 år senare, som dess användning verkligen vuxit i popularitet. Här berättar Magnus Lagesson, produktägare på Swish, om fördelarna med de fyrkantiga koderna och varför han spår dem en ljus framtid.

QR-koder, förkortning för Quick Response-koder, såg ljuset redan i mitten på 90-talet men det är först nu vi kan se att användandet i Sverige ökar kraftigt. På Swish lanserade vi QR-koder 2017 med syftet att snabbt och enkelt kunna initiera betalningar utan att manuellt behöva knappa in Swish-nummer. Användningen var till en början relativt trögstartad, och det är med spänning och glädje som vi ser en rejäl ökning sedan november förra året. Hela 55 % fler betalningar har initierats av QR sedan november fram till idag, och det är i huvudsak mellan privatpersoner och företag (C2B).

Även om användningen av QR-koder ökar i Sverige så ligger vi långt efter om man jämför med länder som exempelvis Kina. Enligt CNN Tech initierades svindlande 1,65 biljoner betalningar i Kina med hjälp av QR-koder – redan 2016! Men varför är det just QR-koderna som slagit igenom här, när andra lösningar som NFC (near field communication) och bluetooth finns? Under hösten förra året var jag och några kollegor på studieresa i Kina för att ta reda på svaret.

QR-koder är oerhört pålitliga, men framförallt enkla och billiga att skapa och sprida. Det enda du behöver för att skanna en QR-kod är en telefon med en kamera. Utöver enkelheten att initiera betalningar har QR-koderna en mängd andra tillämpningsområden. I Kina möttes vi av koderna precis överallt. Allt ifrån för att trigga betalningar, till att få tillgång till restaurangens meny, till att identifiera sig.

Men äntligen börjar vi alltså se fler QR-koder i Sverige. För ett tag sedan blev jag imponerad och nyfiken när såg jag att en svensk byggarbetsplats använde QR-koderna för att samla information som byggarbetarna behövde ta del av, som till exempel arbetsbeskrivningar och planritningar. En QR-kod på väggen i rummet som skulle renoveras och en skanning senare fanns all information om vad som skulle göras i deras telefoner.

Fördelarna med QR-koder är alltså många. Inte nog med att QR-koder snabbt och enkelt ger personer tillgång till mängder med information så reducerar även risken för misskommunikation. Jag har också sett en ökning av koder som triggar igång andra appar och skapar synergier och smidigare kundupplevelser. Därför ska det bli spännande att se hur framtiden för QR-koderna artar sig. Framför allt tror vi på Swish att de är en viktig komponent i den allt mer gränsöverskridande handeln online och offline.

/Magnus Lageson, affärsutvecklare

26 april 2019