Fortsatt driftstopp för Swish för handel

09/09 - 2016

I samband med en produktionssättning hos vår driftsleverantör Bankgirot i slutet av maj inträffade en störning som påverkade alla Swish-flöden i samtliga Swish-banker. Det visade sig att störningen berodde på ett fel i Swish för handel. För att inte riskera flödena i Swish privat och Swish företag valde vi att tillfälligt stänga ner Swish för handel.

Ambitionen var att ta Swish för handel i bruk igen i slutet av augusti men eftersom problemen i tjänsten har visat sig mer komplexa än vad vi först trodde behövs mer tid för åtgärder och tester.

”Vi beklagar naturligtvis att Swish för handel kommer att fortsätta vara ur drift och ber våra kunder om ursäkt för de olägenheter som driftsstoppet innebär. Vi tycker självklart att det här är oerhört tråkigt men nu får vi ta lärdom av våra misstag, backa bandet och bygga om och bygga rätt för att framtidssäkra driften och kunna hantera den stadigt ökande användningen av Swish”, säger Carl Molinero, styrelseordförande i Getswish AB.

Under sommaren har vår driftsleverantör Bankgirot arbetat intensivt med felsökning och rättning av problemet för Swish för handel. Tillsammans har Getswish och Bankgirot arbetat med att separera de olika flödena för Swish privat, företag och handel och byggt ut kapaciteten – allt för att kunna säkerställa den befintliga driften och förbereda oss för den förväntade ökningen av Swish under de kommande åren.

Swish är ett populärt betalsätt och växer med över 100 000 nya privatanvändare varje månad. Drygt 4,7 miljoner privatkunder använder Swish och antalet betalningar ökar hela tiden. Inom loppet av 3,5 år har drygt 60 % av alla svenskar mellan 15-79 år anslutit sig till Swish.

”Vår ambition är naturligtvis att tjänsten ska fungera så snart som möjligt och att Swish återigen ska finnas som betalsätt i webbutiker och appar. Dessvärre vågar vi inte lova att tjänsten tas i drift före årsskiftet. Av hänsyn till våra kunder vill vi vara öppna och transparenta med tidplanen och vi återkommer med information när vi har kommit längre i vårt arbete. Vårt mål är att tjänsten ska fungera i alla situationer och vid alla tillfällen. Därför är tillgänglighet och säkerhet de mest prioriterade områdena för Swish” fortsätter Carl Molinero.

Under de månader Swish fanns som betalsätt i webbutiker och appar blev den snabbt populär hos både konsumenter och handlare.

Swish privat och Swish företag fungerar precis som vanligt.

Statusuppdateringar för Swish för handel kommer att kommuniceras regelbundet av Getswish via hemsidan där det också går att anmäla sig för att få ett mejlutskick vid uppdateringar www.getswish.se/driftinformation

Ladda ner