Swish klart för e-handel

14/01 - 2016

Den 18 januari lanserar Swish en ny, specialanpassad version för e-handeln, som gör det enklare att handla – och ta betalt – på nätet. Lösningen ger e-handlare möjlighet att erbjuda betalsättet till sina kunder i såväl appar som traditionella webbutiker. Alla transaktioner sker i realtid, precis som när privatpersoner swishar till varandra.

Swish har stor och växande konsumentbas med nära fyra miljoner användare som tycker att det är ett smidigt och enkelt sätt att betala. Därför tror vi att den här lösningen kan innebära ökad försäljning för e-handlarna, säger Carl Molinero, styrelseledamot i GetSwish AB.

Efterfrågan på Swish bland e-handlare har varit stor och många tillämpar redan tjänsten med egna tekniska lösningar. Det nya anpassade och standardiserade gränssnittet gör det enklare för e-handlare att komma igång med Swish och erbjuda betalsättet till sina kunder.

Swish som enkelt betalsätt kommer att bidra i den växande e-handeln, men det är handlarna själva som står för kreativiteten och visar vägen framåt. Allt fler ser mobilen som ett verktyg för att effektivisera köpprocessen och använder den för att skapa bättre shoppingupplevelser för kunderna, säger Carl Molinero.

Handlare som vill ansluta till tjänsten tecknar avtal med sin bank och kan därefter integrera det nya gränssnittet, antingen själva eller via en teknisk partner, exempelvis en betalväxel.

Så går betalningen till:
1. Kunden väljer Swish som betalsätt.
2. En betalningsbegäran skickas från webbbutiken eller appen till kundens Swish-app.
3. I kundens Swish-app visas namnet på företaget tillsammans med det belopp som ska betalas.
4. Kunden godkänner och signerar betalningen samt får en bekräftelse med ett order-ID.
5. Företaget får en kvittens och pengarna sätts omedelbart in på kontot.

För ytterligare information om tjänsten: getswish.se/handel

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Ekwall, presskontakt
070 968 21 69 eller press@getswish.se

Ladda ner