Så tycker svenskarna om Swish år 2019

I december var det sju år sedan Swish först såg dagens ljus, och sedan dess har vi följt mottagandet med stor glädje. Här bjuder vi på fyra marknadsundersökningar som visar Swish status på marknaden just nu.
Tredje mest använda betalmedlet online

Enligt DIBS rapport Svensk E-handel 2019 visar Swish en ökning med fyra procentenheter på frågan vilket betalsätt som är vanligast online. 41 procent av de tillfrågade hade använt appen minst en gång under de senaste tre månaderna och därmed kom Swish in på topp tre över de betalsätt som används av flest konsumenter. När de tillfrågade fick svara på vad de tycker om de olika betalmetoderna kom Swish på första plats i fråga om både enkelhet och snabbhet.

Tio gånger fler äldre användare än 2015

Svenskarna och Internet är en årlig rapport som bland annat undersöker svenskarnas betalvanor på internet. Enligt deras undersökningar har användandet av Swish mer än dubblerats sedan år 2015. Sett till befolkningen över 12 år använder 78% Swish. Den målgrupp där Swish ökar snabbast är bland personer över 65 – tio gånger så många i den målgruppen använder Swish idag jämfört med år 2015, vilket såklart delvis handlar om att Swish användare har blivit äldre.

Sveriges mest rekommenderade varumärke

Nyligen fick vi väldigt roliga siffror från YouGovs BrandIndex, som tittade på vilka svenska företag och varumärken som blir mest rekommenderade. Där kommer Swish på en första plats. Det innebär att Swish användare är ett gäng nöjda ambassadörer som gärna rekommenderar appen vidare till vänner och bekanta – vilket gör oss väldigt glada.

Sveriges mest meningsfulla digitala varumärke

Slutligen har vi också fått en rapport från Lynxeye, som varje år gör sin undersökning om vilka som är Sveriges mest meningsfulla varumärken. Undersökningen görs genom att 1500 respondenter får svara på vilket varumärke de tycker bäst beskriver olika associationer kring ansvarstagande och innovation. För andra året i rad hamnade Swish på en hedrande förstaplats i den digitala kategorin – vi kunde inte ha fått en bättre present lagom till sjuårsdagen!

Så svarade de tillfrågade:
  • 41% använde Swish de senaste 3 månaderna (DIBS)
  • 62% ansåg att Swish är enkelt (DIBS)
  • 48% ansåg att Swish är snabbt (DIBS)
  • 78% av personer över 12 år använder Swish (Internetstiftelsen)
  • 49% av personer över 65 år använder Swish (Internetstiftelsen)
  • 71% av användarna skulle rekommendera Swish vidare (YouGov)

Källor:
https://info.dibs.se/svensk-ehandel-2019
https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2019/banktjanster-och-handel/
https://yougov.se/news/2019/11/19/swish-ar-det-mest-rekommenderade-varumarket/