Ansluta

Betalning

Favoriter

Hur swishar jag till en favorit?

Du kan trycka på personens namn som syns under mottagarfältet när du skapar en Swish-betalning. Du kan också gå in på ”Favoriter” och svepa vänster över personen du vill swisha till. Välj ”Ny betalning”, sedan är det bara att fylla i belopp och godkänna betalningen som vanligt.


Kan jag ändra ordningen på mina favoriter?

Ja, det kan du. Gå in på din profil i appen och välj ”Favoriter”. I listan med dina favoriter kan du enkelt ändra ordningen på dem genom att trycka och dra ett namn dit du vill att det ska vara.


Hur många favoriter kan jag ha?

Du kan ha 10 favoriter.


Kan jag lägga till ett företag, en förening eller en organisation som en favorit?

Ja, det går bra!


Hur tar jag bort en favorit?

Gå in på din profil i appen, välj ”Favoriter” och svep till vänster över personen som du vill ta bort. Tryck på ”Ta bort” så försvinner hen från din lista direkt.


Hur lägger jag till en favorit?

Det kan du göra på flera sätt! Du kan gå till din profil i appen och trycka på ”Favoriter”. Där väljer du ”Ny Favorit” och söker fram personen du vill lägga till. Du kan också lägga till personer som du nyligen swishat via ”Betalningar”. Svep till vänster över personen du vill lägga till och välj ”Lägg till favorit”. Dessutom kan du enkelt lägga till en ny favorit när du gör en betalning, genom att trycka på ”Ny favorit” under mottagarfältet.


Vad är en ”favorit” i Swish-appen?

En favorit är förslagsvis en person som du swishar ofta. Du lägger själv till de kontakter som är dina favoriter så att de alltid finns lättillgängliga när du vill swisha.


Inställningar

Jag vill avsluta mitt Swish-konto, hur gör jag det?

Vad tråkigt att du vill det! Om det är något vi kan göra för att du ska ändra dig får du gärna höra av dig till oss. Annars avslutar du enkelt tjänsten via din bank.


Varför begär Swish-appen åtkomst till min kamera?

Appen behöver åtkomst till din kamera för att du ska kunna skanna QR-koder.


Jag har en ny telefon, vad ska jag göra för att kunna fortsätta swisha?

Om du har kvar ditt gamla mobilnummer behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i din nya telefon. Har du däremot bytt mobilnummer måste du först avsluta ditt gamla för att sedan ansluta ditt nya.


Vad händer om jag byter mobilnummer?

Då måste du avsluta kopplingen till ditt gamla mobilnummer och ansluta ditt nya. Det gör du enklast i din internetbank. Därefter kommer du att behöva aktivera Swish-appen igen, för att uppdatera appen med rätt information.


Jag har bytt bank, vad händer med Swish?

Så länge du behåller ditt gamla mobilnummer behöver du bara ansluta ditt nya bankkonto till Swish. Då avslutas kopplingen till ditt gamla konto automatiskt. Därefter kommer du att behöva aktivera Swish-appen igen, för att uppdatera appen med rätt information.


Hur loggar jag ut ur Swish-appen?

Du är bara inloggad i appen när du har loggat in med Mobilt BankID. Du loggas ut automatiskt efter 3 minuter, men du kan också gå in på din profil och trycka på ”Logga ut”.


Problem

Jag hittar inte svar på min fråga, vad ska jag göra?

Då kan du höra av dig till vår kundservice, som du hittar här. Om din fråga gäller en transaktion eller Mobilt BankID behöver du kontakta din bank.


Jag har en iPhone-företagstelefon, varför kan jag inte komma åt kontaktlistan i Swish?

I och med GDPR har Apple infört en ny policy för iOS 11.3 som gäller appars åtkomst till kontakter. Det här kan göra att du som har företagstelefon inte längre kommer åt dina kontakter i Swish-appen. Anledningen är att ditt företag administrerar sina företagstelefoner centralt via ett så kallat Mobile Device Management (MDM-system). Om Swish-appen inte har godkänts av ditt företag eller om den inte finns med i det interna MDM-systemet påverkar det åtkomsten av datan. För att lösa detta behöver du höra av dig till din IT-avdelning, eftersom vi på Getswish tyvärr inte har möjlighet att hjälpa dig.


Jag har glömt min kod till Mobilt BankID, hur gör jag för att få en ny?

Eftersom det bara är du som känner till din säkerhetskod går det inte att få den tillbaka. Om du har glömt koden behöver du därför spärra ditt gamla Mobila BankID och beställa ett nytt, vilket du gör via din bank.


Mobilt BankID fungerar inte, vad ska jag göra?

Antagligen har giltighetstiden för ditt Mobila BankID gått ut. Du beställer enkelt ett nytt via din internetbank.


Swish-appen fungerar inte, vad ska jag göra?

Då rekommenderar vi dig att göra såhär: • Dubbelkolla att du har den senaste versionen av appen. • Säkerställ att appen har åtkomst till mobilt nätverk. • Avsluta appen och sätt igång den igen. • Starta om telefonen. Om inget av det här fungerar behöver du ta kontakt med din bank för att be dem om hjälp.


Vad gör jag om det inte går att skanna en QR-kod?

Då har du antagligen inte gett appen tillåtelse att använda din kamera. Gå in i telefonens inställningar och tillåt kameraåtkomst. Testa sedan igen, då ska det fungera!


Fungerar Swish-appen även om jag inte har nätverksuppkoppling?

Nej, det behövs nätverksuppkoppling för att appen ska fungera.


Vad händer om mitt nätverk bryts medan jag swishar?

Det beror på när under transaktionen som nätverkskopplingen bryts. Du kan själv se om betalningen skickades genom att gå in på ”Betalningar” i appen eller kontrollera kontohistoriken för ditt bankkonto.


Jag har råkat swisha till fel mobilnummer, hur får jag pengarna tillbaka?

Du ska alltid kontakta personen som har fått betalningen för att be hen skicka tillbaka dina pengar. Om det inte fungerar kan du kontakta din bank. Får du ändå inte tillbaka dina pengar kan du polisanmäla händelsen.


Jag har gjort en Swish-betalning men mottagaren har inte fått den, vad ska jag göra?

Börja med att dubbelkolla att pengarna verkligen har dragits från ditt konto. Det kan du göra både under ”Betalningar” i Swish-appen och i kontohistoriken för ditt bankkonto. Därefter är det bra att se efter så att mottagarens mobilnummer verkligen stämmer med det du skickade betalningen till. Om du fortfarande upplever att något är fel behöver du kontakta din bank.


QR

Kan jag spara min QR-kod någon annanstans än i appen?

Ja, det kan du. Tryck på din QR-kod i appen och sedan på ”Dela QR-kod”. Då får du upp flera alternativ för att spara och skicka koden.


Hur länge är min QR-kod giltig?

Den har obegränsad giltighetstid och kan läsas av hur många gånger som helst.


Hur tar jag betalt med QR-kod?

Tryck på profil-ikonen på startsidan i appen och visa koden eller skicka den till hen som ska betala. Då får personen själv ange vilket belopp som ska betalas. Om du vill ha en kod med förifyllt belopp och meddelande kan du enkelt generera en sådan på www.getswish.se/qr.


Hur betalar jag med QR-kod?

Antingen trycker du på kamera-ikonen på startsidan i appen, eller så trycker du på ”Betala” och sveper ner samma ikon. Håll telefonen framför QR-koden och se till att den syns i fönstret. Därefter godkänner du betalningen med Mobilt BankID, precis som vanligt.


Vad kostar det att betala eller ta betalt med QR-kod?

Det kostar ingenting.


Hur skaffar jag en QR-kod?

Din QR-kod genereras automatiskt med hjälp av ditt mobilnummer, du behöver alltså inte skapa den själv. Du hittar koden genom att trycka på profil-ikonen på startsidan i appen. Om du vill ha flera QR-koder kan du skapa dessa på www.getswish.se/qr. Där kan du dessutom bestämma om en kod ska innehålla en fast summa eller ett specifikt meddelande.


Vad är en Swish QR-kod?

Det är en två-dimensionell streckkod som läses av med hjälp av den inbyggda QR-skannern i Swish-appen.


QR-koder

Säkerhet

Vad ska jag göra om jag blivit av med min telefon?

Spärra ditt Mobila BankID, då går det inte längre att swisha.


Hur hanteras min personliga information?

Uppgifter om dig som bankkund och information om dina betalningar hanteras enbart av din bank. Om du vill läsa mer om vår policy för hantering av personuppgifter kan du klicka här.


Kan vem som helst blockera mig?

Nej, en person kan bara blockera dig om du har swishat hen.


Var hittar jag mina blockerade avsändare i appen?

De finns samlade under din profil. Om du inte ser alternativet ”Blockerade avsändare” i menyn beror det på att du inte har blockerat någon.


Hur gör jag för att ta bort en blockering på Swish?

Gå in på ”Inställningar” i appen och välj ”Blockerade avsändare”. Där ser du alla avsändare som du har blockerat. Tryck på det namn som du vill ta bort blockeringen från och välj därefter ”Ta bort blockering”.


Blir personen informerad om att jag har blockerat hen?

Personen får bara veta att du har blockerat hen om hen försöker swisha dig igen. Då visas ett meddelande på skärmen om att du har valt att inte längre ta emot några betalningar från personen.


Hur gör jag för att blockera någon från att swisha mig?

Det gör du genom att gå in på en betalning som hen skickat till dig. Tryck på alternativknappen uppe i det högra hörnet och välj ”Blockera avsändaren”. Då blockeras det personnummer som är kopplat till mobilnumret, vilket gör att personen inte kan swisha dig även om hen byter nummer.


Vad ska jag tänka på när jag betalar med Swish på exempelvis Blocket eller Tradera?

Vi garanterar att din Swish-betalning kommer fram till den mottagare du anger, men det kan vara bra att veta att du inte täcks av något köpskydd via Swish. Om något problem uppstår är det alltid du som måste kontakta säljaren för att hitta en lösning.


Hur vet jag att en betalningsbekräftelse som någon visar mig är riktig?

Om du vill vara säker på att en betalningsbekräftelse är riktig ska du be att få röra skärmen. Våra betalningsbekräftelser är nämligen animerade, så om du trycker på det gröna fältet på skärmen och bilden ändras kan du lita på att den är riktig.


Kan jag godkänna en betalning med Touch ID och Face ID?

Det beror först och främst på om din mobils eller surfplattas operativsystem och version stödjer detta. Dessutom beslutar varje bank själv vilka säkerhetslösningar som är godkända.


Hur säkert är Swish?

Vi använder Mobilt BankID för att garantera säkerheten. Så länge du inte lämnar ut din säkerhetskod eller låter någon annan använda din Swish kan du känna dig trygg!


Vad ska jag göra om jag utsätts för Swish-stalkning?

Då råder vi dig att kontakta polisen för att göra en anmälan. För din trygghets skull rekommenderar vi dig också att blockera personen i din app. Det gör du via en betalning som du fått från personen som stalkar dig. Tryck på alternativknappen uppe i det högra hörnet och välj ”Blockera avsändaren”. Då kommer personen inte längre kunna skicka betalningar till dig.


Skaffa Swish

Hur skaffar jag Swish?

Du ansluter dig till Swish där du gör dina bankärenden. Du kopplar ditt mobilnummer till ditt bankkonto och så snart du har gjort det kan du börja ta emot pengar via Swish. För att också kunna skicka pengar med Swish behöver du ladda ner Swish-appen i din mobil och aktivera den med Mobilt BankID. Kom igång med Swish!


Var hittar jag Swish-appen i App Store/Google Play/Windows Store?

Använd nedladdningsplatsens sökfunktion och sök på “Swish”. I App Store och Google Play heter appen ”Swish betalningar” och i Windows Store heter den ”Swish Betallösning”.


Hur gammal måste jag vara för att kunna använda tjänsten?

Varje bank har sina egna villkor för hur gammal man behöver vara för att skaffa Swish. Hör av dig till din bank för att se vad som gäller hos dem.


Om jag vill ansluta ett mobilnummer som exempelvis mina föräldrar eller min arbetsgivare äger, fungerar det?

Ja, så länge du ansluter numret till ditt eget bankkonto.


Jag har ett utländskt mobilnummer, kan jag ansluta mig till Swish med det?

Bankerna har olika regler vad gäller att ansluta utländska mobilnummer till Swish, så det bästa är att du kontaktar din bank för att se hur just de gör.


Behöver jag en smartphone eller surfplatta för att kunna ha Swish?

Nej, men om du inte har en smartphone eller en surfplatta har du bara möjlighet att ta emot Swish-betalningar. Vill du också kunna skicka betalningar behöver du ladda ner apparna för Swish och Mobilt BankID, och för det behövs en smartphone eller surfplatta.


Vilka slags enheter fungerar Swish på?

För att Swish ska fungera behöver du ha en telefon eller surfplatta med något av operativsystemen nedan. Android: Operativsystem 5.0 eller senare. iOS: Operativsystem 9.0 eller senare. Windows: Operativsystem 10 eller senare.


Kostar det att ha Swish?

För privatpersoner kostar det ingenting att skaffa Swish, och det kostar inte heller att skicka eller ta emot pengar.


Skicka och ta emot pengar

Hur länge kan mottagaren se kortet?

Det syns under ”Betalningar” i appen lika länge som vanliga Swish-betalningar, vilket är 12 månader.


Hur visas kortet hos mottagaren?

När mottagaren öppnar Swish-betalningen visas den som ett paket. För att se innehållet, alltså belopp och meddelande, behöver hen öppna paketet genom att trycka på det.


Hur lägger jag till ett kort i en betalning?

Det gör du på samma sida som där du skapar en betalning. Under fälten för mottagare, belopp och meddelande trycker du på ”Skicka med ett kort”. Bläddra bland de olika korten och välj det du vill skicka. Skriv ett eget meddelande eller behåll den förifyllda hälsningen och tryck på ”Klar” och därefter ”Lägg till kort”. Sedan är det bara att godkänna betalningen som vanligt!


Hur väljer jag mottagare för min betalning?

Du kan enkelt söka fram namnet på personen i din kontaktlista genom att trycka på plus-ikonen. Det går också att manuellt skriva in mottagarens mobilnummer i fältet. Om du har angett personen du ska swisha till som favorit väljer du hens namn som syns under mottagarfältet.


Om jag har bankkonton hos flera banker, kan jag då swisha mellan mina egna konton?

Ja, förutsatt att du har olika mobilnummer kopplade till de olika bankkontona. Ditt mobilnummer kan nämligen bara kopplas till ett bankkonto.


Hur kan jag vara säker på att pengarna swishas till rätt person?

Efter att du har angett betalningens mottagare och belopp behöver du godkänna din betalning med Mobilt BankID. Då visas mottagarens namn och hens mobilnummer på skärmen. Så länge dessa uppgifter stämmer överens med personen du vill swisha till, kan du vara säker på att rätt person får betalningen.


Hur vet jag att pengarna jag swishat har kommit fram?

Du vet att pengarna har nått mottagaren när du ser bekräftelsen i din app, vilket är samtidigt som mottagaren får en notis om det i sin app. Du hittar dessutom alltid genomförda betalningar i din Swish-app under ”Betalningar” och i kontohistoriken för ditt bankkonto.


Kan jag swisha när jag är utomlands?

Ja, att du är utomlands påverkar inte möjligheten att swisha. Däremot kan viss kostnad för datatrafik tillkomma när du är utomlands.


Vad händer om jag skickar pengar till någon som inte har Swish?

Det går inte att swisha någon som inte har Swish! Knappar du in ett nummer som inte är anslutet till Swish får du ett meddelande om att betalningen inte kan genomföras.


Hur snabbt kommer Swish-betalningen in på mottagarens konto?

Alla transaktioner i Swish sker i realtid dygnet runt. Det dröjer alltså inte mer än några sekunder innan pengarna når mottagarens konto.


Vad händer om jag försöker swisha mer pengar än vad jag har på kontot?

Du kan aldrig swisha mer pengar än vad du har tillgängligt på ditt bankkonto i just det ögonblicket. Då får du ett felmeddelande och betalningen stoppas.


Vilket är det högsta beloppet som går att swisha?

Reglerna för maxbelopp och hur mycket det går att swisha under en vecka varierar mellan bankerna. Logga in i din banks internet- eller mobilbank för att se och ändra dina inställningar!


Swish API

Swish nummer

Swish-appen

Swisha till företag, föreningar och organisationer

Vad ska jag göra om jag vill reklamera något jag har köpt med Swish?

Du reklamerar varan hos företaget som du har handlat av och det är de som kan göra återbetalningen. Du ser att du har fått tillbaka dina pengar i Swish-appen bland dina mottagna Swish-betalningar och i din kontohistorik.


Kostar det att betala till företag, föreningar och organisationer?

Nej, det kostar inget för privatpersoner att swisha.


Får jag ett kvitto när jag betalar till ett företag, en förening eller en organisation?

Nej, men du får alltid en bekräftelse på att betalningen är genomförd. Det är företaget, föreningen eller organisationen som har möjlighet att ge dig ett kvitto på ditt köp.


Varför får jag inte upp betalningsinformationen i Swish-appen när jag försöker betala i webbutik/app?

Det finns några vanliga orsaker till att det inte fungerar. Testa det här: • Kontrollera att du har uppdaterat Swish-appen så att du har den senaste versionen, det vill säga version 4.0. Om inte, uppdaterar du den på App Store, Google Play eller Windows Store beroende på vilken telefon du har. • Kontrollera att du har internetuppkoppling i telefonen, antingen via mobilnät eller wifi. • Kontrollera att du har skrivit in ditt mobilnummer korrekt i webbutiken/appen. • Kontrollera att det inte är någon tillfällig driftstörning som påverkar betalningsmöjligheten, vilket du gör på www.getswish.se/driftinformation. Om det fortfarande inte fungerar, behöver du kontakta företaget som du försöker handla av.


Hur betalar jag till företag, föreningar och organisationer?

Såhär gör du om du ska swisha till ett företag, en förening eller en organisation: Antingen swishar du till deras Swish-nummer eller så skannar du deras QR-kod. Såhär gör du om du ska betala med Swish online: Efter att du har valt Swish som betalsätt trycker du in ditt mobilnummer och öppnar Swish-appen i din telefon. När appen öppnas visas beloppet och mottagaren, och du godkänner betalningen med Mobilt BankID som vanligt. Därefter ser du en bekräftelse på att betalningen lyckats i både appen och webbutiken.


Kan jag betala med Swish i en fysisk butik?

Ja, om butiken är ansluten till Swish går det bra att betala till dem på samma sätt som du swishar till en privatperson. Om butiken erbjuder QR-betalning kan du dessutom betala genom att skanna deras QR-kod.


Ansluta

Vilka betalväxlar eller tekniska partners erbjuder koppling till Swish?

På www.getswish.se/foretag/partners/ finns en lista med företag som har integrerat mot Swish för handel och kan erbjuda ditt företag en enkel anslutning till tjänsten.


Kan jag använda Swish för handel i min fysiska butik?

Swish för handel är anpassat för e- och m-handel men det finns inga begränsningar för att den kan användas även i fysisk butik.


Kan utländska handlare teckna avtal om Swish?

Ja, alla handlare som uppfyller kriterier för att bli kund i en svensk bank kan teckna avtal. Tjänsten erbjuds dock enbart för handel i SEK.


Kan jag gå via min betalväxel eller teknisk partner?

Ja, det är inga problem. Så fort du har tecknat avtal om Swish med din bank och fått tillgång till Swish API och säkerhetscertifikatet så kan din betalväxel eller tekniks partner ta över själva inkopplingen. För att underlätta inkopplingen ytterligare kan du välja att ge fullmakt till någon på betalväxeln eller den tekniska partnern att hantera ditt säkerhetscertifikat.


Kan jag ansluta mig till Swish via annan part?

Nej, du måste alltid teckna avtal direkt med en bank. Det är viktigt att det är ditt/företagets namn som visas för konsumenten när han/hon ska utföra betalningen. Det är en del av tryggheten med Swish, att man alltid vet vem man betalar till. Du kan få hjälp av annan part att koppla upp dig tekniskt mot Swish API, men betalningarna kommer alltid gå till och från ditt bankkont


Finns det några specifika krav för att få teckna avtal om Swish för handel?

Det finns krav på vilka handlare som får teckna avtal om tjänsten på samma sätt som görs vid kortinlösen och direktbetalningar. Vilka dessa specifika krav är framgår av information på bankernas hemsidor.


Vad kostar Swish för handel mig som handlare?

Varje bank har sitt eget kunderbjudande och prissättning gentemot sina kunder, vilket framgår av information på respektive banks hemsida.


Vilka banker erbjuder tjänsten?

Swish för handel erbjuds just nu av Danske Bank, Handelsbanken, Nordea och Swedbank och Sparbankerna. Länsförsäkringar Bank och SEB planerar att lansera tjänsten senare.


Hur ansluter jag mitt företag till Swish för handel?

Du ansluter dig till tjänsten genom att teckna avtal om tjänsten med din bank och därefter ansluta till Swish API, antigen direkt eller via en teknikpartner.


Hur kan min organisation ta emot gåvor med Swish?

Prata med din organisations bank så hjälper de er. För att få en röd bekräftelse med ett hjärta i krävs att organisationen har ett 90-konto.


När går det att börja använda tjänsten efter anslutning?

Du kan börja ta betalt med Swish direkt efter att anslutningen har godkänts och du fått ditt Swish-nummer med prefixet 123.


Kommer företag, föreningar och organisationer att använda Swish-appen?

Nej, det finns ingen Swish-app för företag, föreningar och organisationer. Mottagen betalning kan ses direkt i internet- eller mobilbanken, beroende på vad banken erbjuder.


Kommer alla Swish-anslutna banker att erbjuda Swish för företag, föreningar och organisationer?

Varje bank avgör om de ska erbjuda tjänsten. Om du undrar hur det ser ut för just din bank så kontakta dem och hör dig för!


Vad kostar Swish?

Varje bank har sina kunderbjudanden och prissättningar. Kontakta din bank för mer information.


Hur ansluter mitt företag, förening eller organisation till Swish?

Kontakta din bank för anslutning och mer information.


Hur fungerar tjänsten för företag?

Anslutna företag, föreningar och organisationer får ett unikt Swish-nummer. Numret är i sin tur kopplat till mottagarens betalkonto. Privatpersonen använder sin Swish-app för att göra betalningen och anger då Swish-nummer, belopp och eventuellt ett meddelande. Godkänd betalning sätts direkt in på kontot som är kopplat till Swish-numret.


Vem passar tjänsten för?

Tjänsten passar företag, föreningar och organisationer som tar emot betalningar från privatpersoner och vill ha ett komplement till kontantbetalningar och andra betalalternativ.


Vad är Swish för företag, föreningar och organisationer?

Swish är en mobil betaltjänst som gör det möjligt för juridiska personer, näringsidkare, föreningar och organisationer att ta emot Swish-betalningar från privatpersoner. Betalningar sätts omgående in på mottagarens konto oavsett veckodag, dygnet runt, året runt.


Betalning

Finns det några beloppsbegränsningar för Swish för handel?

Inga beloppsbegränsningar för mottagande företag planeras. Varje bank sätter beloppsbegränsningar för Swish-betalningar för sina privatkunder. Maxbeloppet per transaktion är 150 000 SEK.


Är det möjligt att ha andra valutor i Swish?

Nej, Swish är enbart anpassat för SEK.


Hur redovisas Swish-betalningarna på mitt konto?

I Swish sker transaktionerna i realtid, dygnet runt och sätts in direkt på ditt konto i din bank. Det skiljer mellan bankerna hur transaktionerna redovisas; för mer information besök din banks hemsida.


Är det möjligt att göra återbetalningar?

Ja, det är möjligt att återbetala hela eller delar av en tidigare genomförd Swish-betalning. Vid återbetalningen kommer det bland annat kontrolleras att

  • det finns en ursprunglig Swish-betalning
  • det ursprungliga beloppet inte överskrids
  • att betalaren, som ska få tillbaka pengarna, fortfarande har samma mobilnummer anslutet till Swish som vid den ursprungliga betalningen
  • att det inte har gått mer är 12 månader sedan den ursprungliga betalningen gjordes
Du kan göra återbetalningar via Swish API. Några banker kommer även att erbjuda funktionen i sina olika bankkanaler.


Hur får jag reda på att jag har fått betalt?

Med Swish för handel skickar du en betalningsbegäran till konsumentens Swish-app via Swish API. När Swish-betalningen är genomförd kommer du att direkt få en bekräftelse via detta APIet. Inbetalningarna via Swish kommer att synas på ditt kontoutdrag. I bankernas egna kunderbjudanden kan även olika lösningar på betalningsbekräftelse erbjudas.


Varför ser bekräftelsen annorlunda ut när jag swishar till en insamlingsorganisation?

När du swishar till en organisation med ett 90-konto så får du en röd bekräftelse med ett hjärta i som tack för din gåva.


Är mottagarnamnet som visas när jag ska skriva under alltid samma som namnet på företaget, föreningen eller organisationen som jag ska skicka pengar till?

Mottagarnamnet är det juridiska namn som har lämnats till banken. Ibland skiljer sig det juridiska namnet åt från det namn som företaget, föreningen eller organisationen valt att kommunicera utåt – men det är fortfarande samma mottagare.


Hur snabbt kommer pengarna in på kontot?

Betalningen kommer in på mottagarens konto inom några sekunder.


Får kunderna som betalat med Swish ett papperskvitto?

Kunden får en bekräftelse på betalningen i Swish-appen. Den motsvarar inte ett kvitto. Det är företaget, föreningen eller organisationen som lämnar kvitto för köpet.


Hur ser kunden att betalningen är genomförd?

När privatkunden har godkänt betalningen får hon/han direkt en bekräftelse i sin Swish-app om att betalningen genomförts. Betalningen sparas även i ”händelser” tillsammans med information om betalningen.


Hur ser vi att kunden har betalat?

Inom några sekunder efter att kunden godkänt betalningen kommer den att synas i företaget, föreningen eller organisationens internetbank eller mobilapp. Varje bank har sitt eget erbjudande. Vill du veta mer fråga din bank.


Hur mycket pengar kan kunden betala?

Bankerna och privatpersoner kan ha olika beloppsgränser beroende på vad varje bank har bestämt. Dock max 150 000 kronor.


Favoriter

Inställningar

Problem

Varför kan jag inte komma åt kontaktlistan i Swish med min företagsmobil (iPhone)?

I iOS 11.3 har Apple infört en ny policy kring appars åtkomst till kontakter på grund av GDPR. Det kan göra att du med företagsmobil nekas åtkomst till kontakter i Swish-appen. Anledningen är att ditt företag administrerar mobiler centralt via MDM-system (Mobile Device Management). Det innebär att appar som inte godkänts av administratören, eller ingår i utbudet av tillgängliga appar i det interna MDM-systemet, inte längre har tillåtelse att komma åt denna data. För att lösa problemet, kontakta din organisations IT-avdelning. Getswish har tyvärr ingen möjlighet att lösa problemet.


QR

QR-koder

Vid vilka situationer kan jag använda en Swish QR-kod för att få betalt?

Enkelt sagt – i alla situationer som du vill ta betalt med Swish! Vid kassan, på dörren till cafeét eller vid alla situationer som du vill underlätta för kunden. Du kan även generera unika QR-koder för dina kunder när de t.ex. ska betala sin faktura eller göra ett köp i kassaterminalen. Mer information hittar du här. Välj mellan dynamiska och låsta QR-koder. Dynamiska QR-koder innehåller endast ditt Swish-nummer och låter kunden själv fylla i belopp och meddelande, till skillnad från låsta där du fyller i alla fält så att de inte är redigerbara. Väljer du att använda en Swish QR-kod för att ta betalt för exempelvis en faktura, eller ett köp där det är viktigt att belopp och betalningsmeddelande/fakturanummer/referensnummer är korrekta så låser du dessa fält när du skapar koden. Här kan du skapa Swish QR-koder


Kostar det något att skapa eller läsa av en QR-kod för Swish?

Nej, funktionen kostar inget extra.


Hur länge är en Swish QR-kod giltig?

Koden har obegränsad giltighetstid. Den kan också läsas av hur många gånger som helst.


Hur går en betalning med Swish QR-kod till?

Kunden öppnar QR-kodssidan i Swish-appen och väljer ”Skanna kod”. Nu startas telefonens inbyggda kamera och QR-koden läses in automatiskt när han/hon riktar mobilen mot koden och ser till att koden syns i rutan. När koden är läst kommer betalsidan i Swish-appen fyllas med den information som finns i koden. Kunden godkänner genom att trycka ”Betala” och signerar sedan betalningen med Mobilt BankID.


Vid vilka situationer kan vi använda en Swish QR-kod för att få betalt?

Enkelt sagt – i alla situationer som ni vill ta betalt med Swish!

  • Vid kassan, på dörren till cafét eller vid alla situationer som du vill underlätta för kunden att skriva in ditt Swish-nummer och beloppet ännu inte är bestämt, kan du visa en Swish QR-kod som innehåller ditt Swish-nummer.
  • Du kan skapa Swish QR-koder för att ta betalt för en speciell vara eller tjänst som till exempel ”kaffe och bulle 20 kr”. Då lägger in du ditt Swish-nummer, beloppet och texten ”kaffe och bulle 20 kr” som betalningsmeddelande i koden. Om din kund väljer att handla mer kan han/hon enkelt ändra beloppet och betalningsmeddelandet i Swish-appen när det är dags att betala. Därför är det bra att om du satt de fälten som ändringsbara.
Väljer du att använda en Swish QR-kod för att ta betalt för en faktura eller köp där det är viktigt att både beloppet och betalningsmeddelande/fakturanummer/referensnummer är korrekt anger du vid skapandet av koden att de fälten inte ska vara möjliga att ändra.


Vilken information går det att lägga i en Swish QR-kod?

QR-koden innehåller den information som privatkunden normalt själv anger på betalsidan i Swish-appen:

  1. Swish-nummer
  2. Belopp
  3. Betalningsmeddelande/referens
Koden måste alltid innehålla det mottagande Swish-numret; information om belopp och betalningsmeddelande är valbara. Ni kan också välja om er kund ska kunna ändra på beloppet och/eller betalningsmeddelandet. Om inte, sätter ni fälten som icke ändringsbara.


Hur skapar vi Swish QR-koder?

  1. Om ni vill skapa en eller flera enstaka koder kan ni göra det på sidan getswish.se/qr. Där finns en generator i vilken ni anger vilken information ni vill ska finnas i koden. Den skapade koden sparar ni ner på er dator för vidare användning. Ni kan också välja att infoga koden i någon av de Swish-posters som finns på sidan.
  2. Om ni vill skapa många koder rekommenderar vi att ni anropar generatorn. Då anger ni vilken information som ska finnas i koden och i vilket format ni vill att ni ska levereras i. Hur ni anropar generatorn beskrivs i dokumentet “Guide Swish code design specifications” som ni hittar på getswish.se/qr
  3. Om ni redan använder av QR-koder kan ni anpassa era befintliga koder för Swish – hur ni gör det beskrivs i dokumentet “Guide Swish code design specifications” som ni hittar på getswish.se/qr


Vad är fördelen för oss som företagskund?

Genom att använda Swish QR-koder underlättar ni för er kund att betala till er via Swish. Vilken information ni väljer att lägga in i Swish QR-koden beror på hur, när och var ni ska använda den för att få betalt. I vissa situationer kanske det räcker med ert Swish-nummer, i andra kan ni även inkludera belopp och betalningsmeddelande/referens. Ni kan också välja om era kunder ska kunna ändra på beloppet och/eller fältet för betalningsmeddelande. Vill ni vara säkra på att betalningen ska innehålla korrekt belopp och referens kan ni låsa de fälten för ändring.


Vilka företag kan använda sig av Swish QR-koder för att ta betalt?

Alla företag, föreningar och organisationer som är ansluta till tjänsten ”Swish Företag” (Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea och SEB) eller ”Swish för företag” (Swedbank) i vilken privatkunderna manuellt fyller i betalningsinformationen i Swish-appen. För tillfället fungerar inte Swish QR-koder för företag som är anslutna till Swish Handel där betalningen initieras i till exempel en webbutik eller app.


Vad innebär funktionen QR-kod i Swish?

Med den nya funktionen kan privatpersoner med Swish-appen läsa av en QR-kod (QR står för Quick Respons) för att fylla i informationen på betalsidan. På det sättet slipper de knappa in informationen manuellt.


Vad innebär funktionen QR-kod?

Med den nya funktionen kan du med Swish-appen läsa av en QR-kod (QR står för Quick Respons) för att fylla i informationen på betalsidan och direkt initiera en betalning. På det sättet slipper du knappa in mottagarens uppgifter manuellt. Du kan också skapa en egen kod, med information om ditt mobilnummer, som du kan visa när du vill få betalt av någon annan.


Säkerhet

Skaffa Swish

Skicka och ta emot pengar

Swish API

Hur fungerar Swish App till App (App2App)?

För att kunna erbjuda Swish-betalningar mellan privatpersoner eller från privatpersoner till företag, i din app integrerar du mot Swish App till App API. För att få tillgång till Swish App2App API, registrera dig på vår sida för utvecklare här. Swish App2App används så här:

  • Betalare (privatperson) och mottagare registrerar sina mobilnummer (Swish-nummer om mottagaren är ett Företag) i din app för att kunna betala/ta emot betalning via Swish.
  • Betalaren väljer att betala med Swish i din app genom att klicka på Swish-loggan.
  • Din app öppnar och förifyller betalarens Swish-app med mottagarens mobil- eller Swish-nummer, belopp (valfritt) och betalningsmeddelande (valfritt).
  • Betalaren kontrollerar informationen och lägger eventuellt till belopp och meddelande.
  • Betalaren godkänner och signerar med Mobilt BankID som vanligt.
  • Betalaren stänger sedan Swish-appen genom att klicka på krysset och kommer då tillbaka till din app.
  • Via Swish App2App API:et får du information om betalningens status; skickad, avvisad eller okänd.


Vilka testverktyg finns det?

Vårt testverktyg består av:

  • Merchant Swish Simulator – En serverapplikation som simulerar en handlares interaktion med Swish API. Den kan svara på anropen till Swish API och returnera korrekt formaterade returmeddelanden samt felmeddelanden.
  • Testcertifikat – Klientcertifikat och Swish API servercertifikat för test.
På developer.getswish.se/manuals/ kan du ladda ner en guide för testverktyget samt de två testcertifikat som du behöver.


Vart vänder jag mig för att få hjälp med inkopplingen till Swish API?

Kontakta din bank för support.


Vilka tekniska krav ställs på mig som handlare?

Swish API bygger på standardiserade tekniker för e-handel: REST-API, digitala certifikat och TLS. Inga speciella produkter krävs.


Hur kopplar jag upp mig till Swish API?

I vår Guide Swish API (Integration Guide) beskrivs alla steg som du behöver göra för att koppla upp dig till vårt API. Du hittar den på developer.getswish.se/manuals/.


Kommer det att finnas statistik eller rapporteringsverktyg?

Via Swish API finns det inte något verktyg för statistik eller rapportering men det kan finnas både i bankernas och i betalväxlarnas kunderbjudande.


Swish nummer

Vad händer vid bankbyte?

Vid bankbyte går det att ta med sig Swish-numret om den nya banken erbjuder tjänsten.


Går det att välja Swish-nummer?

Nej, numren delas ut slumpmässigt och kan inte överlåtas. Däremot kan insamlingsorganisationer som har ett 90-konto välja att få det som Swish-nummer.


Går det att ha flera Swish-nummer?

Ja. Hur många varierar mellan bankerna. Kontakta din bank för mer information.


Hur ser Swish-numret ut?

Ett Swish-nummer ser  ut som ett mobilnummer och bestå av 10 siffror med prefix 123. Till exempel 123-111 11 11. Insamlingsorganisationer som har ett 90-konto kan välja att använda numret som sitt Swish-nummer. Numret inleds då med prefixet 123 – 90X XX XX.


Swish-appen

Har “historik” och “ny betalning” försvunnit ur händelselistan?

Nej. Genom att dra fingret från höger till vänster på händelsen eller klicka på den så kommer alternativen fram.


Har funktionen att skicka sms från appen försvunnit?

Ja. Eftersom funktionen som lät oss skicka sms från Swish-appen fyllde samma funktion som appens notiser har vi valt att ta bort den.


Swisha till företag, föreningar och organisationer