Swish på South by Southwest

Liksom stora delar av den digitala innovationsindustrin var Swish på plats i Austin för att inspireras av nya lösningar inom betalningar, AI och data under konferensen SXSW. Och liksom många andra besökare tog vi med oss nya perspektiv hem till Sverige. Nedan delar marknadschef Pär Ekroth sina främsta insikter.

För att fortsätta utveckla Swish för våra kunder är det viktigt för oss att ständigt omvärldsbevaka relevanta diskurser i samhället, inte minst de som kretsar kring betalning. En splittrad men tydligt närvarande sådan i Austin var den om kontanter.

Trots att betalningar via mobilen ökar i USA så är det fortfarande kontanter som är ”king”. För någon veckan sedan blev det lag på att handlare måste acceptera kontanter som betalmedel i delstaten Philadelphia, vilket gjorde att debatten kring kontanternas framtid gick het på de lokala nyhetsstationerna. Enligt den samstämmiga mediekåren är det ytterst troligt att liknande lagar kommer införas i fler stater inom kort.

I kontrast till det kontantvänliga USA fick vi se annat från Alibaba, som också var på plats under SXSW med flera intressanta presentationer. Vad som framgick tydligt var att Kina, till skillnad mot USA, valt att helt omfamna mobilen som plånbok. Alipay visade hur de systematiskt arbetar med att underlätta för medborgare att bli en del av det digitala samhället, bland annat genom att föra in kinesiska traditioner i mobilen med hjälp av smart design för att få alla att känna sig hemma och delaktiga.

Oavsett vad som tycks om det kontantfria samhället är det ju, som ni alla förmodligen vet, en pågående diskussion även i Sverige. Det sias om att det är år 2023 som kontanterna helt kommer att försvinna. Och vad gör vi då, med de grupper som fortfarande står utanför det digitala finansiella samhället?

På Swish ser vi det som vår uppgift att göra vår tjänst mer tillgänglig för alla. Idag har vi närmare 7 miljoner svenskar Swish och vi växer fortfarande kraftigt med ungefär 50 000 användare varje månad. Men det finns fortfarande mycket vi kan göra. Hur tycker ni att vi ska arbeta med att få fler svenskar att omfamna den digitala revolutionen och på så sätt minska det digitala utanförskapet i samhället?

Hör av er direkt till mig om ni har några spännande idéer på mailen: par.ekroth@getswish.se

/Pär Ekroth, Marknadschef