Välkommen till vår värld!

De flesta svenskar känner till att bankerna gemensamt kom på idén till en mobil betaltjänst och att det är via banken man ansluter sig till Swish. Men trots vårt starka varumärke är det få människor som faktiskt vet vilka människor som döljer sig bakom Swish, vilka som arbetar här och vad som händer i vår bransch.

Därför har vi tagit fram Swish Stories – plattformen där vi delar med oss av framtidsspaningar, insikter och låter dig följa med bakom kulisserna på Swish. Så äntligen kan jag säga: Välkommen till vår värld!

Swish röner ett stort intresse både i och utanför Sverige och vi blir ofta inbjuda till seminarier och konferenser för att prata om Swish makalösa resa, hur vi jobbar och vad vi har i kikaren för framtiden. Den senaste veckan har jag haft förmånen att få prata om ämnet datadriven innovation, och fått dela tankar och spaningar med andra europeiska aktörer inom ämnet. Det blev ett spännande samtal tillsammans med Alibaba och en spansk bank, den förra tillhandahåller globala plattformar för dataanlyser och den senare ligger i framkant avseende digitaliseringen av sin bankversamhet (i synnerhet betalningar). Swish kunde bland annat bjuda på insikter om hur vi exempelvis genom verktyg som machine learning kan få djupare förståelse för kundbeteende och kundbehov och därmed förenkla kundnyttan.

Senast i tisdags fick jag också äran att prata om Swish på ett event med partners som arbetar för att möjliggöra digitala kvitton. Just i detta fallet samverkar och laborerar vi kring hur Swish skulle kunna vara en plats där information om att man har ett digital kvitto ligger, förutsatt att du betalat med Swish. Partnersamverkan är en viktig del för att möjliggöra Swish i flera tekniska miljöer och för att förenkla för användare och företag att komma igång med Swish när man tecknat avtal med sin bank.

Innan jag avslutar vårt första inlägg här på Swish Stories vill jag inte minst passa på att uttrycka vår glädje från gårdagens Sustainable Brand Index Awards. Swish utsågs där till Sveriges mest hållbara digitala varumärke av svenska folket. Helt otroligt! Läs gärna mer om priset här.

Slutligen hoppas jag att du som läser är nyfiken på att veta mer. Här kommer jag och mina kollegor dela med oss av insikter, nyheter och spaningar veckovis.

/Anna-Lena Wretman, vd

5 april 2019